Elever i Hangö lär sig om trafikvett och lastbilar: "Det är tryggare när man vet hur mycket föraren ser"
Elever vid Hangö Centralskola fick i onsdags (17.10) bekanta sig närmare med de bjässar som de ofta stöter på i vardagen. Tre lastbilar stod parkerade på skolgården hela förmiddagen.
Eleverna i årskurs fyra till sex fick bekanta sig med tre lastbilar. Två moderna lastbilar och en av äldre modell stod parkerade på skolgården hela förmiddagen. Barnen fick bland annat ta en titt i förarhytten.
"Följande chaufför" ljuder det högtidligt ur förarhytten när eleverna ivrigt köar för att få kliva upp för de branta trappstegen.
Nadia Hietaharju, 10, och Nemo Wennerqvist, 10, hör till den första gruppen som får bekanta sig med fordonen. Båda tycker att det är bra att lära sig om trafikregler på ett lite annorlunda sätt.
- Det är mycket bättre än en vanlig timme, kommenterar Nemo Wennerqvist.
Han berättar att han ofta ser lastbilar i trafiken men inte visste hur lite chaufförerna ser från förarhytten.
Nadia Hietaharju säger att de under morgonen fått lära sig hur man ska försäkra sig om att chauffören ser en innan man korsar vägen.
- Man ska försöka få ögonkontakt innan man går jättenära, förklarar hon.
Hietaharju är bekant med lastbilar eftersom hennes pappa arbetar i hamnen. De bor också i närheten av Västra hamnen.
- Jag ser lastbilar varje dag så det är inte så speciellt, säger hon.
Hietaharjus pappa har lärt henne att vara försiktig då hon stöter på lastbilar.
- Pappa har berättat att man inte ska tro att den kommer att stanna. De har svårt att stanna, förklarar hon.
Om bilen är på långt avstånd väljer hon att cykla över vägen men om bilen är nära stiger hon av.
Nemo Wennerqvist berättar att han inte tycker om att det rör sig så mycket lastbilar i Hangö. Han försäkrar sig alltid om att bilen hinner bromsa in innan han går över vägen.
- Jag brukar vänta och se om den ger väg och sedan gå. Jag brukar inte cykla ifall lastbilen kör hårt och inte hinner stanna.
- Det känns tryggare nu när man vet hur mycket man ser från hytten, säger han.
Förutom att prova på förarhytten i den moderna bilen så har Hietaharju och Wennerqvist också fått titta på en bil av betydligt äldre modell.
Det är en modell från 1975 som också var den första av företaget Aholas bilar som rört sig utanför landets gränser.
- Det kändes konstigt att se hur mycket bilarna har utvecklats. Största skillnaden var chaufförens plats, berättar Wennerqvist.
Också om moderna lastbilar är vardagsmat för Hietaharju så var den gamla bilen en ny upplevelse.
- Den var annorlunda än de lastbilar jag brukar se, det kändes konstigt, konstaterar hon.
Lärare: Många fick sig nog en tankeställare
Magnus Lindberg är lärare i Hietaharjus och Wennerqvists klass. Han säger att det alltid är uppskattat bland eleverna när undervisningen avviker från det normala.
- Istället för att bara prata om det i klassrummet så får eleverna faktiskt se hur svårt det är att se fotgängare framför en så här stor bil. Många fick sig nog en tankeställare, säger han.
Heikki Kainu har kört lastbil i 35 år. Han säger att han upplever en ständig oro för att något ska hända då han är ute och kör.
- Det finns alltid en rädsla då man så ofta läser i media om olyckor. Det uppstår alltid farosituationer inne i städer, speciellt med barn som inte förstår att akta sig, konstaterar han.
- Sikten är dålig vid övergångsställen och man ser inte små barn.
Viktigt i och med trafiken i Hangö
Sture Holm är den som håller i trådarna för evenemanget. Tillsammans med logistikbolaget Ahola Transport ordnar han motsvarande skolbesök på flera håll i Finland.
Holm är själv Hangöbo och med tanke på Hangös livliga lastbils- och långtradartrafik upplever han det viktigt att upplysa eleverna om trafiksäkerhet.
- I många fall kör bilarna samma vägar som skoleleverna använder sig av. Vi vill därför berätta hur vi ömsesidigt kan beakta varandra i trafiken, förklarar han.
Här kan du ta en närmare titt hur utsikten är från en lastbilshytt.

Elever i Hangö Centralskola bekantar sig med lastbilar
