Potentiell storolycka på Åbo flygplats – olycksutredningen kring misslyckad landning avslutad
Ett flygplan som landade i Åbo i fjol kanade av landningsbanan i svårt väder. Ingen skadades, men en allvarlig olycka var nära, konstaterar Olycksutredningscentralen.
88 passagerare och fyra besättningsmedlemmar fanns ombord på flygbolaget CityJets plan då det skulle landa i svårt väder i Åbo den 25 oktober i fjol.
Temperaturen var kring noll och det fanns mer än en centimeter slask på banan då planet gled av landningsbanan.
Slaskskiktet ökade under dagen, men trots det rensades inte banan innan landningen.
Den sydostliga vinden var också hård och byig och då planet landade höll det hög hastighet.
Gled okontrollerat längs banan
Vid landningen minskade flygplanets hastighet inte som förväntat och det kanade mot banans högra kant och träffade kantbelysningen. När flygplanet vridits åt sidan hade det fortfarande en hastighet på 78 kilometer i timmen.
Ett Mayday-meddelande sändes från flygplanet medan det gled okontrollerat längs banan.
Planet stannade ungefär 160 meter innan banans ände i närheten av sidolinjen och hade då roterat 196 grader moturs i förhållande till inflygningsriktningen, konstaterar Olycksutredningscentralen.
Bättre information om väderleksförhållandena på marken efterlyses
I rapporten efter olyckan ges fyra rekommendationer för att undvika liknande händelser och för att förbättra flygsäkerheten.
Olycksutredningscentralen rekommenderar att Finavia som ansvarar för flygplatsen ser över underhållsrutinerna och metoderna hur förhållandena på landningsbanan bedöms.
Anledningen är att informationen om väderleksförhållandena som besättningen har kan avvika avsevärt från de verkliga omständigheterna då planet landar.
Önskar åtgärder av irländska och kanadensiska myndigheter
För det andra rekommenderar Olycksutredningscentralen att den irländska luftfartsmyndigheten kontrollerar att flygbolaget CityJets metoder för prestationsberäkningar är tillräckliga för att säkerställa säker drift under varierande omständigheter.
Vid utredningen framgick att de tabeller som bolaget använder för prestationsberäkningar är komplicerade och svårlästa.
Vidare rekommenderar Olycksutredningscentralen att den kanadensiska luftfartsmyndigheten övervakar att flygplanstillverkaren Bombardier informerar flygbolagen som använder plantypen om hur motorbromsningen fungerar i olika situationer.
I rapporten konstateras att motorbromsningen på flygplan av typen CRJ900 inte fungerar om den slås på när flygplanet är i luften. Dessutom är det inte möjligt att slå på motorbromsningen utan särskilda åtgärder om den aktiveras för tidigt under landningen.
Inget automatiskt larm på Åbo flygplats
Olycksutredningscentralen rekommenderar också, att den kanadensiska luftfartsmyndigheten övervakar att Bombardier bevisar att starthastigheterna vid vattenplaning definieras bättre för de nuvarande däcktyperna.
Anledningen är att starthastigheterna för vattenplaning ofta beräknats med en formel som nödvändigtvis inte är lämplig för moderna flygplansdäck.
Som en ytterligare åtgärd rekommenderar Olycksutredningscentralen att Inrikesministeriet och Nödcentralsverket klarlägger hur larminformation från flygledningen kunde överföras snabbare.
Nu sköts informationsgången till nödcentralen per telefon och det finns inget automatiskt larm på Åbo flygplats.