Teknologiföretagen måste tänka om - fast anställning och ett gott rykte lockar inte så som utmanande arbetsuppgifter gör
Variation, utmaning och arbetsmiljö listas som viktigare faktorer än fast jobb och bra chefer när finländska unga akademiskt utbildade söker jobb. Det blir allt viktigare för de finska företagen att marknadsföra sig rätt för att hitta kunnig personal.
Det räcker inte för företag i dag att locka med ett starkt brand och gott anseende och rykte. Unga, nyutexaminerade akademiskt utbildade vill ha arbetsuppgifter och en arbetsmiljö de kan växa i, och det är känslan av att vara del av något större som är den viktigaste motiverande faktorn i arbetet.
- Det viktigaste är bredden i arbetsuppgifterna och på vilka sätt du blir utmanad och har chanser att utvecklas, säger Stefan Heinrichs, vd på rekryteringsbolaget Academic Work som låtit göra undersökningen Young Professional Attraction Index i Finland.
Det här ska företag locka ung arbetskraft med
Undersökningen har samlat enkätsvar av närmare 1000 unga akademiskt utbildade i Finland, personer som är nyutexaminerade eller har jobbat i högst fem år. Frågorna gäller vilka faktorer som gör en arbetsgivare attraktiv och vad som motiverar de unga i deras arbete. De flesta svarandena var från IT-, teknologi- och handelsbranschen.
Heinrichs påpekar att finländska företag verkligen får tänka om och förnya sig för att locka unga professionella. En stor del av de akademiskt utbildade unga i dag överväger att söka sig utomlands för att jobba. Särskilt inom IT-branschen äger de sökande marknaden, företagen i Finland får tävla hårt om den kunniga personalen.
Mångsidighet, utmaningar och arbetsmarknad får höga poäng
Bland de tio viktigaste kriterierna som de unga i undersökningen listar som viktiga faktorer för att lockas till en arbetsplats är det "mångsidiga och utmanande arbetsuppgifter" som smäller högst. På andra plats kommer trevliga kolleger och trivsam arbetsmiljö, på tredje plats lön och andra förmåner.
Först lägre ner på listan kommer traditionellt viktiga kriterier som fast anställning och företagets varumärke, rykte och värderingar.
De här företagen är de mest eftertraktade
Enligt undersökningen är en viktig faktor både vid rekrytering och vid motivering i arbetet att den arbetstagande känner att hen är del av en större gemenskap.
- Det är viktigt att öppet kommunicera kring kulturen och atmosfären på arbetsplatsen. Det är något som är väldigt viktigt för unga i dag, ett arbete inte är bara ett arbete. Det viktiga är känslan av att höra till ett team, till gänget så att säga. Man vill vara med och bygga en arbetsplats och skapa ett vinnarlag, säger Heinrichs.
"Viktigast är människorna"
Studentkåren Teknologföreningen på Aaltouniversitetet har tätt samarbete med företag som tar kontakt för att marknadsföra sig och lära känna potentiella arbetstagare. Hos TF bekräftar näringslivsansvariga Maximilian Rehn att gemenskapen och arbetsmiljön är viktig när de unga teknologerna söker jobb.
- Studerande är ganska medvetna om hur viktigt det är med utveckling och välmående. Har man en bra arbetsplats där man har möjlighet att växa och de man arbetar med är motiverade så mår man också bättre och lär sig mer, säger Rehn.
Har man möjlighet att växa så mår man också bättre och lär sig mer
- Det är väl ett naturligt behov hos människor att man vill känna att man gör något nyttigt. Om gemenskapen är bra känner man att man är med och verkligen gör någonting, och då mår man bättre.
Ett väldigt liknande svar ger Edvard Björk, också näringslivsansvarig men på Hankens studentkår SHS. Arbetsplatser lockar med att de ger utvecklingsmöjligheter och en plattform att jobba sig uppåt i karriären, men andan och trivseln på jobbet är också en viktig faktor.
Man märker ganska snabbt om det finns en team spirit-anda, då lockas man ju med i den
- Man märker ganska snabbt när man kommer in nånstans om det finns en team spirit-anda på företaget, då lockas man ju med i den. Det gör att det känns roligare att jobba vilket gör att man är mer intresserad.