Borgåborna vill se ett mer levande torg men trafiken skapar debatt
Tanken på långsamma gator i centrum delar åsikterna bland Borgåborna. Men att flytta busstationen till andra sidan av torget får godkänt. Borgå stad har i sin utvecklingsplan för centrum gått in för att satsa på fotgängare och cyklister.
En stor del av gatorna kring torget ska enligt den utvecklingsplan staden tagit fram vara så kallade långsamma gator eller cykelgator, där bilarna får köra på fotgängarnas och cyklisternas villkor.
Bilisterna ska få dra ner på farten till 30 kilometer i timmen på Lundagatan, Stadshusgatan och Ågatan.
Saara Heikari tycker Borgå är en liten stad där det borde gå att röra sig med cykel eller till fots.
- Man kan lätt röra sig med cykel i staden. Man behöver inte köra med bil så mycket. Jag tycker det är en bra idé, säger Heikari.
Också delar av Runebergsgatan, Biskopsgatan och Brunnsgatan skulle enligt planen bli så kallade långsamma gator eller cykelgator.
Thomas Salomaa jobbar i centrum av Borgå. Han tycker det är bra att centrum utvecklas. Men tanken på långsamma gator gör honom fundersam.
- Jag brukar själv köra med bil, så på det viset funderar man lite på vad det innebär egentligen. Det är viktigt att beakta cyklister och fotgängare, men samtidigt är det rätt så lämpligt att kunna röra sig med bil. Båda sidorna borde beaktas, säger Salomaa.
Fastighetsägare villig att riva
Mikko Broberg äger fastigheter i centrum. Han tycker all utveckling i centrum är av godo, men undrar samtidigt hur parkeringen kommer att fungera i framtiden.
- Jag och våra hyresgäster är oroliga över parkeringssituationen. Här har försvunnit parkeringsplatser senast man ändrade om. Mera får det inte försvinna för då lider butikerna ännu mera, säger Mikko Broberg.
Gamla stan och området kring Borgå torg ska knytas närmare varandra, bland annat med ett nytt övergångställe på Mannerheimgatan vid Krämaretorget.
Arkitektkollektivet Uusi kaupunki har under arbetet med planen också föreslagit att riva Citymarkets hus i Nimbuskvarteret.
Den bästa lösningen för Borgå och Borgåborna skulle vara att riva hela Nimbuskvarteret
Mikko Broberg
Mikko Broberg som äger fastigheter i Nimbuskvarteret har ingenting emot att riva husen.
- Den tanken har vi redan haft i många år. Den bästa lösningen för Borgå och Borgåborna skulle vara att riva hela Nimbuskvarteret och bygga parkeringar under jorden, butiker och bostäder, säger Broberg.
Men för att det ska gå att bygga bostäder och nya affärslokaler i centrum behövs en byggfirma eller en fond med djupa fickor som kan ta sig an arbetet.
- Det är nu bara det att Borgå inte är så intressant mera för de stora butikskedjorna. Allt som kommer hit vi tar emot med öppna armar, men det är inte så lätt för tillfället, säger Broberg.
Ny plats för busstationen helt okej tycker Borgåbor
Busstationen ska flytta till andra sidan av torget, framför stadshuset. I norra ändan av torget där busstationen finns idag ska det enligt planen byggas en saluhall.
Maria Andersson ska precis kliva på bussen till Helsingfors. Hon har inte tänkt på hur det skulle se ut om busstationen låg på en annan plats.
- Det är viktigt att centrum har mera service och mera verksamhet för människor också, att bilar och bussar inte tar huvuddelen av vårt centrum på den här sidan ån, säger Andersson.
För Saara Heikari skulle det inte vara en så stor skillnad om busstationen flyttade till andra sidan av torget.
- Jag använder inte så mycket buss, men min dotter åker med buss till Helsingfors rätt så ofta. Det är inte en så stor ändring för mig, säger Heikari.
Stadsutvecklingsnämnden ska diskutera utvecklingsplanen för centrum på sitt möte den 6.11. Utvecklingsplanen har utarbetats av arkitektkollektivet Uusi kaupunki och konsultbolaget WSP Finland.