Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Klassisk musik kan få dig att köpa dyra märkeskläder - musiken påverkar ditt köpbeteende

Från 2018
Uppdaterad 04.12.2018 10:26.
En kvinna med shoppingkassar i handen.
Bildtext Musik kan påverka ditt köpbeteende.
Bild: Pixabay

Musik kan påverka ditt beteende i butiker eller restauranger. Rätt musikstil, volym och tempo kan få dig att köpa mera eller äta långsammare.

När du stiger in i en butik påverkas du först av det du ser. Sedan påverkas du av det du hör.

Butikens utseende, dofter, ljud och musik är viktiga faktorer för att kunden ska få en positiv upplevelse.

Men det betyder inte att butiken säljer mera bara för att radion är på. Så enkelt är det inte.

- Om försäljaren inte vet på vilket sätt musiken påverkar kan det få negativa följder hos kunderna.

- I stället för att skapa en mer behaglig miljö kan fel musik skapa en mindre behaglig miljö. Det kan leda till färre inköp, säger Pernille K. Andersson som är lektor i psykologi och forskar inom kundbeteende.

Många tror att bakgrundsmusik i butiker får försäljningen att öka. Men studier visar att det inte är så.

Det är många faktorer som spelar in för att musik faktiskt ska påverka ditt kundbeteende.

Det ska vara musik som folk gillar, rätt volym, rätt tempo och musikstilen ska vara anpassad till butikens varor och image.

Det är också viktigt att musiken har ett syfte, det vill säga hur musiken ska påverka dig som kund.

- Om det spelas musik i en butik som jag uppfattar som behaglig så blir jag glad och det påverkar mitt beteende i butiken.

Pernille K. Andersson
Bildtext Pernille K. Andersson forskar i kundbeteende.

I en engelsk studie från 1970-talet undersökte man om musik i en vin- och spritbutik kan påverka kundens val av vin.

Studien visar att när det spelades tysk musik köpte kunderna mest tyska viner medan fransk musik ökade försäljningen av de franska vinerna.

Det var tydligt att musiken hade betydelse för kundens val.

- Men när man frågade kunderna om det var musiken som påverkade svarade de nej, säger Andersson.

Musiken hade alltså påverkat kunderna omedvetet.

Klassisk musik = bra kvalitet

Klassisk musik anses av vissa vara finare och bättre än till exempel populärmusik i en del situationer.

Om du går in i en butik där det spelas klassisk musik är det sannolikt att du antar att produkterna som säljs är dyra och fina.

- Det finns många studier som visar att vi uppfattar att varorna är av bättre kvalitet då vi hör klassisk musik i en butik, berättar Andersson.

Men det betyder ändå inte att klassisk musik i ett lågprisvaruhus får alla att tro att varorna är fina och av hög kvalitet trots att de är billiga.

Vi associerar klassisk musik med bättre kvalitet

- Då blir det en konflikt mellan våra synintryck och musiken som spelas, säger Andersson.

För att musiken skall leda till önskat resultat är det alltså viktigt att stilen passar ihop med butikens image.

Andersson berättar att många klädbutiker ofta spelar lite rockigare musik för att de vill föra fram att kläderna de säljer har en rockig stil.

- För några år sedan hade klädkedjan Dressmann ett samarbete med Rolling Stones för att de ville signalera en rockigare image.

Ät i takt med musiken

Musik i ett snabbt tempo kan göra så att du omedvetet rör dig snabbt genom butiken och inte tillbringar lika mycket tid i den som du kanske skulle göra om det skulle spelas långsam musik.

Det här kan vara till nytta när det är rusningstid med mycket människor och försäljaren vill ge plats för nya kunder.

- Det finns också undersökningar som visar att musik i ett snabbt tempo på en restaurang får kunderna att äta snabbare och på det sättet får restaurangen mera kunder, berättar Andersson.

Men om restaurangen inte har så många kunder och gärna vill att du kanske beställer den där extra kakbiten, så spelas det i stället musik i ett långsamt tempo.

Det beror alltså mycket på tidpunkten och antalet kunder i restaurangen eller butiken.

Musikens tempo påverkar också butikens image.

- Lugn musik passar bra i en butik som säljer massageoljor och andra rekreationstillbehör. Då kan kunderna känna sig avslappnade redan i butiken, säger Andersson.

Man som lägger fingrarna i sina öron på grund av hög volym.
Bildtext Musik med för hög volym kan irritera kunderna.
Bild: Dean Drobot / Mostphotos

Musiken skall inte heller ha för hög eller för låg volym. Om volymen är för låg fokuserar man på att försöka höra musiken.

Men har musiken däremot för hög volym kan den distrahera och irritera.

- Lagom är bäst, säger Andersson.

Julmusik kan orsaka stress

Kring julen är det bara julmusik som gäller i många butiker och köpcentrum.

En del tycker kanske att allting som har med julen att göra hör till december. Men julmusik och julpynt dyker upp i butikerna allt tidigare.

- Det verkar ha blivit två läger - antingen så älskar man det eller så hatar man det, säger Andersson.

Ett köpcentrum med julpynt.
Bildtext Julmusik och julpynt i ett tidigt skede kan orsaka stress.
Bild: Pixabay

- Det är inte bra att börja för tidigt, eftersom personalen kan tröttna på att höra på samma julmusik dag ut och dag in.

Det kan i sin tur påverka hur de bemöter kunderna.

- Om personalen ogillar julmusik så kan musiken skapa negativa konsekvenser, säger Andersson.

Oj gud, nej, inte hinner jag ju redan börja tänka på julen

Julmusiken kan också skapa stress.

- Om julpynt och julmusik börjar spelas för tidigt kan folk bli stressade och tänka "Oj gud, nej, inte hinner jag ju redan börja tänka på julen".

Pernille K. Andersson påpekar ändå att musik spelas för att skapa associationer.

- De flesta förknippar ju julen med någonting härligt då man ger varandra presenter och äter god mat.

- Men jag tycker att man kunde vänta med julmusiken till första advent, säger hon.

Diskussion om artikeln