Räcker kunderna till för alla köpcentra som byggs? Vi har granskat nya Redi i Fiskehamnen
Ett köpcentrum som saknar kunder – så beskriver en del av företagarna det nyöppnade köpcentret Redi i Fiskehamnen i Helsingfors.
Det har bara gått två månader sedan Redi öppnades men redan nu upplever en del av köpmännen att läget är mycket dystert vad gäller kundtillströmningen.
"Katastrof"
I synnerhet sådana köpmän som inte har ett starkt brand att falla tillbaka på. Till dem hör butiksansvariga Mikaela Sundholm i Sesonkipuoti (Säsongsbutiken), som säljer produkter och livsmedel av inhemska tillverkare och odlare.
- Det här är nog en katastrof. Ibland är här så tyst att vi inte lyckas få in tillräckligt med pengar för att betala lön till våra anställda, säger Sundholm.
Om läget inte förbättras blir det nog konkurs, tror hon.
- Fem företag som har verkat i köpcentret har gått i konkurs, och innehavaren till en skönhetssalong som var på väg hit, har ändrat sig.
Redi: Läget är inte så allvarligt
Pia Svensk är chef för köpcentret Redi. Hon tillbakavisar uppgifterna om att företag skulle ha gått i konkurs under den tid de verkat i köpcentret.
- En del av dem som ingått hyresavtal här har haft finansieringssvårigheter eller andra problem redan före starten och har avslutat sin verksamhet helt och hållet.
En annan köpman, Ruohonjuuris butikschef Riina Wulff, är bedrövad.
Vi fick löfte om att här skulle finnas massor av kunder
- Starten var bra men nu har våra förväntningar nog kommit på skam. Vi fick löfte om att här skulle finnas massor av kunder, säger hon.
Det är speciellt vardagarna som är problematiska, intygar både Sundholm och Wulff. Under veckosluten har kunderna nog räckt till.
"Tror det blir bättre"
Alla köpmän som öppnat nytt i Redi ser ändå inte lika dystert på framtiden. En av dem är Instrumentariums Antti-Jussi Lankinen.
- Jag tror att kunderna kommer att bli fler, trots att jag förstås hade hoppats på en livligare start.
K-Supermarkets köpman, Ilari Tikkala, är nöjd med de två första månaderna i Redi.
- Kundtillströmningen har varit stabil, och jag tror att läget förbättras hela tiden, säger han.
Det tar tid att etablera ett köpcentrum
Redi öppnades den 20 september och i september besöktes Redi av 350 000 människor. Efter det minskade mängderna snabbt.
Det tar två-tre år att etablera ett köpcentrum
Pia Svensk säger att köpcentret dagligen besöks av 20 000 personer. Det är helt enligt förväntningarna, om man beaktar att köpcentret är helt nytt.
- Det tar två-tre år att etablera ett köpcentrum. Det tar tid för folk att göra besök i köpcentret till en del av sina vardagsrutiner, säger hon.
Hon intygar ändå att hon förstår köpmännens oro. Vi jobbar dagligen med att få kunderna att hitta till Redi, säger hon.
För många nya köpcentra?
Professor Pekka Mattila vid Aaltouniversitetet har redan en längre tid följt med den takt i vilken man bygger nya köpcentra i vårt land.
- Det är klart att pengarna inte räcker till för alla, säger han.
I Redi i Fiskehamnen ser han ändå två specialproblem. De som bor eller jobbar i området har inte lärt sig utnyttja de tjänster som Redi erbjuder. De har heller ingen anledning att besöka Redi särskilt ofta.
- Det är sällan folk gör kläduppköp flera gånger per vecka, påpekar han.
I Redi borde det finnas åtminstone en, eller kanske två konkurrerande stormarknader
Ett annat problem är att folk har vant sig vid att handla i stora hypermarknader.
- Visst finns det mataffärer i Redi men de är inte tillräckligt stora. I synnerhet barnfamiljer har vant sig vid att få precis allt i en och samma butik. I Redi borde det finnas åtminstone en, eller kanske två konkurrerande stormarknader.
Hur ska det går för Tripla i Böle?
Just nu byggs ett enormt köpcentrum bara någon kilometer från Redi i Fiskehamnen. Det är köpcentret Tripla i Böle. Enligt Mattila är ändå Triplas utgångsläge ett helt annat.
- Böle är en traditionell knutpunkt för spårtrafiken. Triplas utmaning är att övertyga konsumenterna att det är lätt att stanna i Böle på vägen hem och göra sina inköp, och sedan fortsätta med ett annat tåg.
Det viktigaste är att det finns ett koncept – och det är precis det som saknas i Redi.
Redis arkitektur förvånar
Köpcentret har kritiserats för att vara labyrintisk, och i början saknades också skyltar och anvisningar.
Redis huvudarkitekt Pekka Helin sade i en intervju för Talouselämä tidigare i höstas att man har velat skapa ett intryck av de gamla italienska städerna Venedig och Siena.
Det här förstår professor Mattila inte alls. Folk vill inte känna sig dumma, säger han.
- Jag har aldrig hört om någon som vill besöka ett köpcentrum bara för att tappa bort sig i en medeltida stad.
Mattila tror ändå att köpcentret i Fiskehamnen har en framtid. Läget är det bästa och området utvecklas och växer hela tiden, säger han.
Baserar sig på artikeln Asiakkaat ovat kaikonneet kauppakeskus Redistä – yrittäjän mukaan tilanne on katastrofi ja konkurssi uhkaa