Karis rockar loss med Raseborgsfestivalen
Den 29 juni 2019 arrangeras för första gången musikfestivalen Raseborgsfestivalen eller Raasepori Festivaali i Karis.
Det handlar om en endagsfestival med sju inhemska och utländska artister. Målet är att festivalen ska bli bestående.
Stora, men ännu hemliga musiker
Arrangörsduon bakom festivalen är promotorn Kalle Keskinen från Loud´n Live Promotions och tv-producenten Petteri Ahomaa från Easy Production.
Ännu vill man inte avslöja vilka musiker som kommer att kliva upp på utescenen i Bulevardparken, på Ängen, i Karis lördagen den 29 juni.
Keskinen lovar ändå publiken kända inhemska rock- och popartister, både finska och finlandssvenska, och åtminstone ett tungt utländskt namn.
- Det kommer säkert att väcka förundran, att så stora artister uppträder på en så liten ort. Men vi behöver också publik längre ifrån.
Vill bredda utbudet
Idén föddes då Karisbon Petteri Ahomaa tog kontakt och berättade om sina planer.
- Han är övertygad om att det finns en beställning på ett större musikevenemang i regionen, förklarar Keskinen.
De har känt varann i närmare 15 år och vet att ingendera lider brist på idéer och kreativa uppslag.
Tillsammans har man under årens lopp ordnat diverse olika projekt. Tanken på en festival i Raseborg har funnits med länge.
Då producenten Ahomaa flyttade tillbaka till Karis saknade han sommarprogram i staden. För tillfället arbetar han med ritningar och planer för konsertområdet som ska rymma en stor scen och 8 000 åskådare.
- Vi är realister, det kan hända att vi lockar 5 000 åskådare. Men det finns potential.
Konceptet kan utvecklas
Planen är att Raseborgsfestivalen ska bli bestående i Karis. På sikt kan festivalen utvecklas till ett mångsidigt evenemang som spänner över ett helt veckoslut.
Musiken är det viktigaste, men festivalen kan också rymma annat.
- Vi börjar med en dag nu och hoppas att få publiken i området med oss redan det första året. Men allt hänger på hur lokala företagare och besökare tar till sig festivalen, säger Kalle Keskinen.
Han säger att Raseborgs stad och många andra aktörer i regionen har ställt sig positiva till projektet.
- Man vill ha liv och evenemang i området, därför gick vi också vidare med festivalen.
Ger orten synlighet
Petteri Ahomaa minns de populära gitarrfestivaler som under tidigare år ordnats på orten och presenterat världsstjärnor som Paco de Lucia och Chuck Berry, Jose Feliciano och B.B. King.
Listan fortsätter med Toto, Deep Purple och Bo Kaspers Orkester på scenen i Ekenäs.
Arrangörerna tycker att Raseborg behöver ett riksomfattande evenemang som kan befrämja turismen och den lokala ekonomin. En aspekt är också att marknadsföra staden på ett trevligt sätt.
Festivalprogrammet publiceras i december och då startar också biljettförsäljningen.
Fler sponsorer behövs
Arrangörerna samarbetar bland annat med handbollslaget BK-46.
Som bäst jobbar man på att rekrytera fler sponsorer och samarbetspartner.
Responsen från lokala företagare har redan varit överraskande god.
- Om vi jämför med arrangemang vi har ordnat på andra håll i landet så är det lokala engagemanget ovanligt stort här, säger Kalle Keskinen.
Festivalen förlitar sig inte på biljettintäkterna och har också ett längre ekonomiskt perspektiv på verksamheten.
- Festivalmatematiken ser ofta ut så att första året går man med förlust, andra året betalar man bort förlusten och först tredje året kan man börja räkna med att kunna ta ut en lön.
Loud’n Live Promotion arrangerade i somras bland annat Santanas konsert i Kajsaniemi-parken i Helsingfors, Il Divo i ishallen samt Ringo Starr- och Pet Shop Boys- konserterna vid Wasa Open Air i Vasa.