Det här äter vi år 2019: Fiskfiléer, färska örter och bär är inne - hipsterfavoriten avokado är ute
Mia Kauppila väljer bananer på fruktavdelningen i en mataffär i Åbo. I korgen finns också blöjor. Familjen äter mest vanlig vardagsmat.
- Vi äter kanske för lite grönsaker. Jag skulle själv vilja öka mängden, tomater, gurka, sallad, säger hon.
Många finländare är inne på samma linje. Mängden grönsaker och vegetariskt har ökat på finländarnas tallrikar och många äter vegetariskt vissa dagar.
Uppgifterna framgår av detaljhandelskedjan Keskos nya undersökning om mattrender 2019. Över tusen finländare och K-köpmän har svarat på enkäten.
Rapporten visar vilka livsmedel finländarna vill äta mer av år 2019.
Hälsosamma råvaror
De som deltog i enkäten fick ta ställning till vilka råvaror, produkter och tjänster med anknytning till mat de tror sig använda mer av nästa år.
Listan över råvaror toppas av fiskfiléer från fiskdisken, färska och djupfrysta bär och färska örter.
Potatis som är femte på listan fanns inte bland tio-i-topp i den förra undersökningen.
Avokado som senast var på femte plats över råvaror har nu fallit bort från tio-i-topp. Samma öde har drabbat baljhavre som senast var nummer fyra.
Mer närproducerat
Listan över produkter som de som svarat vill köpa mer av toppas av bröd från lokala bagerier, produkter tillverkade av småföretag och bröd som tillverkats av inhemsk råg.
Mia Kauppila säger att hon nyligen ätit fiskbiffar av gös och att de var jättegoda. Hon säger sig köpa ganska lite fisk.
- Man borde äta mera fisk, säger hon.
Potatis är däremot något som Mia Kauppilas familj äter mer regelbundet - kokta eller som mos.
Miljövänliga trender
När det gäller tjänster och handlingsmönster kring livsmedel har miljöaspekter som att minska på matsvinnet och användningen av plast stigit i popularitet.
Trender som var populära redan inför 2017 och som nu återkommer är att öka mängden grönt i maten och att välja mat som är bra för magen och för matsmältningen.
Användningen av produkter som ersätter kött kommer enligt enkäten att fördubblas nästa år.
I synnerhet konsumtionen av produkter baserade på bondbönor och ärter tros öka. Intresset för havremjölk och produkter tillverkade av havremjölk tros också öka.
Enligt enkäten finns det också en större beredskap att betala mera för maten. Om producenten fick ett bättre pris än nu skulle 80 procent av finländarna enligt enkäten vara redo att betala mera.
Hälften vill minska på matsvinnet och lika många föredrar mat som producerats lokalt.
- Försäljningen av lokala produkter har ökat hos oss med 10 procent årligen, säger direktör Harri Hovi vid K-gruppen. Han tycker att det är fint att den här trenden ser ut att fortsätta även nästa år.
Artikeln är en översättning/bearbetning av Markku Sandells artikel för Yle Uutiset.
Cider är ute, avokado är inne – mattrenderna är i ständig evolution
Så här har finländarnas matvanor förändrats!
Avokadotrenden skadar mexikanska skogar
Stor efterfrågan i USA leder till avskogning i Mexiko.