Förslag i Pargas: klara bud för hur man handskas med inomhusluftproblem och bättre koll på fastighetsunderhåll
Pargas föreslås ta i bruk ett schema för hur man går tillväga då misstankar om problem med inomhusluft uppdagas i fastigheter där stadens anställda jobbar.
Schemat skulle slå fast till exempel i vilka skeden byggnadens användare, och de som fattar beslut om verksamhet, underhåll och investeringar, ska få information om läget.
I beredningen konstateras det att den föråldrade fastighetsmassan ställer utökade krav på hanteringen av problem med inomhusluften. Personal som upplever besvär ska enligt förslaget kontakta sin närmaste chef, som för ärendet vidare till fastighetssidan, och instruerar den anställda att söka sig till företagshälsovården för undersökning av symtomen.
Digitalkoll på fastigheternas skick
Samtidigt föreslås det att Pargas stad satsar på ett digitalt system för att hålla koll på sina fastigheters underhållsrutiner. Programmet kunde tas i bruk senast efter sommaren 2019.
Enligt beredningen saknas idag ett heltäckande underhållsprogram. Underhållet följs i huvudsak upp via fastighetsskötarna. Med ett digitalt system kunde man ha koll på underhållsrutiner, uppföljning och användares förfrågningar i ett och samma program.
Båda förslagen behandlas av stadsstyrelsens sektion för tekniska stödtjänster idag tisdag.