Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

"Sätt rumpan på bänken", uppmanar Esbo - stadens samåkningsapp har kring 400 användare

Från 2019
En kvinna står brevid en röd bil. Hon ser på bilen och har sin arm på dess tak. Bilen och kvinnan står i ett parkeringsgarage.
Bildtext Johanna Nyberg och hennes kolleger har en gemensam arbetsbil. Den har inte används för samåkning - inte i alla fall inom ramarna för stadens samåknigspilot.
Bild: Yle/ Lukas Rusk

400 människor har använt Esbos nya samåkningsapp, Peput Penkkiin, på svenska ungefär "sätt rumporna på bänken". Appen är än så länge inne i en pilotfas som började i september och pågår fram till mitten av januari. Men är appen bättre än till exempel en Facebookgrupp för samåkning?

- Applikationen lämpar sig bättre för stora massor, säger Johanna Nyberg, trafikstyrningschef vid Esbo stad.

Med appen behöver man inte leta fram och gå med i någon viss grupp.

- I en Facebookgrupp kan det finnas en massa resor som inte är relevanta för en själv, säger hon.

Vem som helst kan ladda ner appen till sin mobil. Man skapar sedan ett konto och ger appen sina kontaktuppgifter. Efter det kan man både erbjuda och söka skjuts.

Projektet kostar staden 50 000 euro.

Varför heter appen Peput Penkkiin och har den ett svenskspråkigt namn?

- Det är ett varumärke som vi hittat på. Namnet är beskrivande och lite roligt. Tyvärr har projektet inget svenskspråkigt namn, säger Nyberg.

En kvinna står i en snöig stadsmiljö. Hon ser glad ut.
Bildtext Esbos trafikstyrningschef Johanna Nyberg har varit nöjd med stadens samåkningspilot.
Bild: Yle/ Lukas Rusk

Kring 400 användare

Projektets pilotfas har pågått sedan mitten av september, alltså i ungefär tre månader. Nyberg säger att piloten lyckats.

- Vi har fått en del användare och spridit information om samåkning. Samtidigt behöver en sådan här applikation ganska många användare för att fungera som tänkt.

För tillfället har appen kring 400 användare.

- Varje månad har några personer samåkt med hjälp av den. Man kan se det som att varje skjuts som ordnats med hjälp av applikationen varit en bilfärd mindre.

Nyberg har även själv erbjudit och sökt skjutsar.

- Tyvärr har ingen just då erbjudit eller behövt skjuts för de sträckorna.

Staden bedömer samåkningspotentialen

Piloten avslutas i mitten av januari. Efter det gör staden en bedömning av hur den lyckats, säger Nyberg.

- Vi bedömer också samåkningens potential i Esbo.

Hon säger att appen i framtiden skulle kunna användas för att samordna skjutsar inom en arbetsplats.

- Inom till exempel stadsförvaltningen åker vi på många möten. Vi skulle kunna använda applikationen för att berätta vilka möten vi ska på och samåka med varandra.

Men det är inte alls uteslutet att tjänsten kommer att fortsätta i sin nuvarande form även efter att piloten avslutats.

- Appens syfte har från början varit att tjäna alla Esbobor.

En kvinna står brevid en röd bil. Hon ser in i kameran. Bilen och kvinnan står i ett parkeringsgarage.
Bildtext Esbos trafikstyrnignschef Johanna Nyberg säger att hon pendlar till kontoret i Esbo centrum från Helsingfors. Hon brukar ändå oftast använda sig av kollektivtrafiken.
Bild: Yle/ Lukas Rusk

Om Esbo ska bli koldioxidneutralt så måste trafiken förorena mindre

Nyberg påpekar att Esbo har som mål att vara en koldioxidneutral stad i framtiden. Trafiken orsakar en stor del av stadens koldioxidutsläpp.

- Vi har inte ännu mätt mängden koldioxid som sparats in med hjälp av appen. Vi ska räkna ut det för vår slutrapport.

Har ni stött på några problem under piloten?

- Användarna är ganska otåliga. Om applikationen inte fungerar helt perfekt ger de upp, säger Nyberg.

I början hade appen egenskaper som inte var helt finslipade - då märkte Nyberg och hennes kolleger att en del användare slutade använda den.

- Det är verkligen viktigt att appen fungerar.

Reporter Lukas Rusk prövade appen strax före jul. Lyssna hur det lät nedan:

Ingen behöver skjuts - Yle Huvudstadsregionen prövar Esbos samåkningsapp

2:29

Diskussion om artikeln