Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Kost- och näringsrådgivare: "Det är aldrig för sent att bli sund"

Från 2019
Helena Hemming står på en trappa och tittar in i kameran.
Bildtext Kost- och näringsrådgivare Helena Hemming förespråkar ingen särskild diet.
Bild: Yle/Kati Enkvist.

Dieter kan vara bra men kost- och näringsrådgivaren Helena Hemming menar att allt ska vara med måtta. - Bäst är en välbalanserad diet och 3-4 timmar mellan måltiderna. Men sockret och vitt mjöl kan lämnas bort.

Vår enkät Min mat visar att specialdieterna ökar, speciellt bland unga.

Helena Hemming har med sin mångåriga erfarenhet som kost- och rådgivare lagt märke till att det är de yngre människorna som hoppar på olika trenddieter.

- Man blir förstås påverkad av sociala medier och man får för sig att man ska vara på ett visst sätt. Jag önskar att det inte skulle behöva vara så. Det viktigaste är inte hur du ser ut.

I stället hoppas Hemming att maten vi äter är närodlad och kosten välbalalanserad.

En tallrik med laxbiff, grönsaker och gräddfilssås.
Bildtext Fisk och grönsaker är bra för hälsan.
Bild: Mostphotos.

Hon har själv testat på olika dieter och vet att en viss kost som fungerar bra för vissa, inte alls lämpar sig för andra.

- LCHF (lågkolhydratkost) vet jag att har fungerat utmärkt för flera. För mig var det inte alls bra. Jag fick för högt kolestorol. Därför tycker jag man kan testa med en mindre strikt LCHF. Man kan till exempel byta ut rött kött mot fisk eller broiler och lämna bort den feta grädden.

Ingen diet är fel men sockret ska bort

Hemming vill inte säga att någon diet är helt fel. Det är nästa omöjligt, menar hon.

- En sak som jag mår bra av kanske får dig att må sämre. Därför reommenderar jag sällan någon specifik diet. Det vita mjölet och sockret kan man dock lämna bort.

En skål med bitsocker.
Bildtext Socker och vitt mjöl kan man undvika.
Bild: Mostphotos.

Att dricka vatten är underskattat och Hemming påpekar att de flesta dricker för lite.

- De yngre är bättre på att komma ihåg vattnet. De går omkring med sina flaskor och får i sig en hel del. Men så gott som alla över medelåldern dricker för lite. Två liter ska du försöka få i dig per dag. Men igen- i en mindre kropp är två liter bra, en större kropp behöver mer, säger Hemming.

Det är aldrig för sent att bli sund

Eftersom det är omåttligt populärt att inleda sina nya nyttigare och hälsosammare liv vid nyår har Hemming några goda råd.

- Det är aldrig för sent att bli en friskare och sundare människa. Det kan vara bra att börja med att rena kroppen genom smoothies med de grönaste grönsakerna.

Till Hemmings favoriter hör grönkål, spenat och persilja.

Men även en kost- och näringsrådgivare fuskar ibland.

- Jadå, det händer, säger Hemming och skrattar.

Kost- och näringsrådgivare Helena Hemming - Spela upp på Arenan

Min mat - om Österbottningars matvanor

En gaffel med en matbit på. I bakgrunden syns en suddig tallrik med mat.

Min Mat: Vanan att äta ute varierar stort bland österbottningarna

Den som förvärvsarbetar äter oftast lunch på stan.

Namn på olika maträtter, bland annat lever, surströmming, blodbröd, kålsoppa och dillkött.

Min mat: Det här är maten som österbottningarna hatar och älskar

Kötträtter är den absoluta favoriten på middagsbordet.