Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Busskaos i Åbo kärncentrum efter nya trafikarrangemang: trafikstockningar och förseningar irriterar passagerare

Från 2019
Flera bussar står i kö vid trafikljus på Slottsgatan i Åbo.
Bild: Nora Engström / Yle

Trafiken i Åbo centrum har tidvis stockats rejält efter att busstrafiken flyttade från Salutorget till Slottsgatan och Auragatan i slutet av september.

Flera passagerare som Yle Åboland pratar med i Åbo centrum är missnöjda - bussarna är ibland försenade och trafiken kan stå stilla en längre tid i rusningstid.

En man i gul regnrock som sitter i en buss med ryggen vänd mot kameran.
Bild: Yle/Lina Frisk.

Stadens kollektivtrafikchef medger problemen och anser att en lösning kunde vara att stänga Aurabron för privatbilister.

"Busstrafiken fungerar dåligt!"

Två av dem som är missnöjda med de nya trafikarrangemangen är Hannele Palonen och Kristiina Saharinen, som står och väntar på en buss utanför Kop-kolmio.

- Bussarna är ofta försenade och trafiken stockar sig i centrum, speciellt i rusningstid, säger både Palonen och Saharinen.

Exempelvis kan korsningen av Auragatan och Slottsgatan gröta till sig ordentligt i rusningstid.

En buss svänger i en korsning i Åbo centrum.
Bildtext Det är speciellt i korsningen av Auragatan och Slottsgatan som det tidvis grötar till sig rejält.
Bild: Nora Engström / Yle

- Man är tvungen att vänta länge på bussen och ibland kan det ta femton minuter för bussen att köra ner från Kaskisgatan hit till hållplatsen, fortsätter Palonen.

Busstrafiken flyttade från Salutorget till Slottsgatan, Auragatan och Trätorget i september på grund av det stora bygget av den nya underjordiska parkeringen under Salutorget.

Nya hållplatser, tidtabeller och trafikstockningar

Aino Kuusela och Karolina Voiko står och väntar på en buss på Slottsgatan.

De har samma erfarenheter av försenade bussar.

- Man märker att trafiken stockar sig här i centrum. Tidtabellerna har ändrats, likaså platserna för hållplatserna, säger Kuusela.

Flera bussar står på en busshållplats i Åbo.
Bild: Nora Engström / Yle

- Speciellt vid fyratiden på eftermiddagen så kommer ingen någonvart och bussarna kan vara försenade med en kvart, fortsätter Voiko.

"Privatbilismen problemet - bättre övervakning behövs"

Leo Leppäkoski står och väntar på en buss på Auragatan.

Han vill inte kritisera bussbolagen och busschaufförerna, utan privatbilisterna.

- Jag skyller absolut inte på busschaufförerna, utan det bildas köer då det finns helt för mycket personbilar på samma område.

Flera bussar kör längs Auragatan i Åbo.
Bildtext Det kan ta länge för bussen att köra från Kaskisbacken till hållplatsen i centrum - en sträcka på några hundra meter.
Bild: Nora Engström / Yle

I själva verket är genomfartstrafiken förbjuden för andra än bussar och taxibilar på vissa gator i kärncentrum.

Körning till gårdar och parkeringsplatser är tillåten, likaså lastning och lossning.

Men det verkar som om en del bilister inte är medvetna om förbudet och även under den korta intervjun med Leppäkoski hinner flera personbilar susa förbi.

Endast en passagerare som Yle Åboland pratar med, en man som vill vara anonym, tycker att busstrafiken löper smidigt.

- Allt har fungerat jättebra, jag har inget att klaga på, säger han innan han stiger på bussen.

Förseningarna orsakar stress också hos busschaufförerna

De långa köerna och trafikstockningarna höjer inte enbart på passagerarnas blodtryck.

Många busschaufförer är mycket stressade av att tidtabellerna inte håller och att trafiken grötar till sig, berättar kollektivtrafikdirektör Sirpa Korte.

En buss står i trafikljus.
Bild: Nora Engström / Yle

Hon medger att busstrafiken grötar till sig ibland i rusningstid.

Problemen uppstår inte varje dag, men vissa dagar har varit ganska svåra för busstrafiken, konstaterar Korte.

- Till en början fungerade busstrafiken bra, men från och med december har det varit svårt. Det kör så mycket bilar på området att bussarna blir försenade, konstaterar Korte.

En lösning - att stänga Aurabron för privatbilister?

Det största problemet är Aurabron, som är en riktig flaskhals på vägen in till centrum, säger Korte.

Korsningen mellan Slottsgatan och Auragatan är också tidvis mycket problematisk för bussarna.

Lösningen skulle vara att stänga Aurabron för privatbilar, säger Korte.

Vy över Aurabron, kvinna går över bron och en bil kör över bron.
Bildtext Borde Aurabron stängas för privatbilister?
Bild: Yle / Philip Stenkula

Det här skulle minska på köerna in och ut från centrum.

- Det skulle vara till stor hjälp. Bilisterna kunde ändå köra till centrum andra vägar, och använda de andra broarna, säger Korte.

Vad ska staden göra för att minska på problemen?

- Vi kommer att ta upp frågan om vilka möjligheter det finns att begränsa privatbilismen på Aurabron, iallafall under rusningstid, säger Korte.

Enligt henne kommer frågan att tas upp med stadens politiker och trafikplanerare.

Sirpa Korte sitter i en buss
Bildtext Sirpa Korte.
Bild: Samuli Holopainen/Yle

Att stänga Aurabron för privatbilar skulle ändå knappast vara en lätt fråga för stadens politiker. I höstas diskuterades möjligheten att stänga Aurabron och Dombron för bilister.

Både stadsstyrelsen och stadsplanerings- och miljönämnden har varit för att tillåta trafik på Aurabron och Dombron också i framtiden.

Korte hoppas att privatbilister använder alternativa rutter än Aurabron - och att passagerarna inte överger bussarna trots strulet.

- Busstrafiken är jätteviktig och det görs flera miljoner resor i året.

Diskussion om artikeln