NTM-centralen kan inte visa vart gruset körs - Invånare: "Tyder på att någonting är mörkat"
Invånare längs med den 8,5 kilometer långa Västeruddsvägen är säkra på att Destia inte har kört ut de 3700 ton grus som utlovats trots att myndigheterna godkänt arbetet.
Under hösten har Yle Åboland begärt att få se all dokumentation som berör grustransporterna. Det har kommit fram att Närings-, trafik- och miljöcentralen inte får tillgång till andra officiella handlingar än Destias offert och sin egen orderbekräftelse.
- Jag har själv godkänt arbetet på plats och har ingen orsak att tvivla på vad vår entreprenör har berättat, säger Markus Salminen, områdeschef vid NTM-centralen.
Enligt Destias offert skulle arbetet kosta 61 700 euro, varav den största andelen bestod av gruset. Salminen litar på sitt eget omdöme och underleverantören Destia.
- Jag har sett många grusvägar i mitt arbete och vet hur en sådan ser ut efter att den grusats, säger han.
- Men kan du endast genom att se på vägen bedöma om det är 1700 eller 3700 ton som hyvlats in i vägen då du samtidigt säger att de som bor vid vägen inte ens kan se om det lagts nytt grus eller inte?
- Det är onödig munhuggning att börja diskutera några ton hit eller dit. Huvudfrågan är om arbetet är gjort eller inte, och det är gjort, säger Salminen
Destia ger inte ut körlistorna
Enligt Mikko Västilä som är ledande sakkunnig för yrkestrafik och transporter vid Transport och kommunikationsverket ska entreprenören under alla omständigheter kunna visa upp åtminstone färdskrivarblad.
- Dessutom skulle ett officiellt faktureringsdokument samt transporthandlingar visa upp åtminstone vad Destia har, eller borde ha kört ut, säger Västilä.
NTM-centralen och Destia hänvisar båda till att dessa dokument är affärshemligheter och Yle har inte fått se dem trots upprepade försök.
Enligt Västilä kommer man enligt lag att behöva följa och lagra data om var tungtransporter rör sig från och med den 16 juni 2019. Redan i nuläget är det ändå praxis vid de flesta företag - så även vid Destia.
"Man får nog vara blind för att missa trafiken"
Bjarne Gröning bor inte själv vid Västeruddsvägen men är ordförande för ett privat väglag på Kimitoön.
- Vi kör årligen ut cirka 6-800 ton grus på vår väg som är 5,1 kilometer lång. Vi försöker göra det på våren då vägen ännu är fuktig. Redan med den mängden märks det både på vägen och på trafiken att arbetet är i gång, säger han.
För några år sedan gjorde väglaget ett grundförbättringsarbete och körde ut 4000 ton grus på vägen.
- Då körde tre lastbilar skytteltrafik i ungefär en vecka. Man får nog vara blind då för att missa den trafiken. 4000 ton grus är sådana mängder att det märks, säger Gröning.
Enligt Gröning märks det också på själva vägen att den blir otrevlig för fotgängare och cyklister att gå på i ungefär en månads tid innan gruset packats ihop.
"Tyder på att någonting är mörkat"
Invånare vid Västeruddsvägen är besvikna, trötta och tror inte alls på NTM-centralen. Att myndigheten inte får ut några dokument från Destia ser man som mycket oroande.
- Eftersom de inte kan visa papper på att arbetet är gjort tyder det på att någonting är mörkat. Det är ganska skrämmande, för den här lilla vägen är bara en liten väg - på hur många andra vägar utförs arbetet på samma sätt? frågar sig Beatrice Andersson som bor vid vägen
Hon och hennes grannar undrar varför inte NTM-centralen lagt fram några som helst bevis.
- Jag har begärt ut dokument och sagt som det är sedan våren 2018. Vi har sett till några enstaka lastbilar nu och då, de tömmer gruset på de värsta platserna. De cirka 200 lastbilslassen som borde ha körts ut i skytteltrafik under en tvåveckorsperiod har ingen sett, säger Andersson.
- Det finns inga bevis för transporterna och inga vittnen som sett vare sig gruset eller lastbilarna. Om man har rent mjöl i påsen borde det i alla fall gå att lägga fram någonting, säger Andersson.
Säkra på att gruset inte körts ut
Kim och Nina Bergström bor också längs med Västeruddsvägen och de är helt säkra på att 3700 ton grus aldrig kördes ut.
- Det har absolut aldrig hänt. Man skulle ha sett det på vägen, lastbilarna skulle ha lämnat ordentliga märken i vägen både där de svänger av och man skulle ha sett var de kassetterar om, säger Kim Bergström.
Nina Bergström håller med.
- Jag har aldrig hört att någon skulle ha sett till transporterna. Folk bor ju precis bredvid vägen här. Stora lastbilar både hörs och syns, säger hon.
- Om man har rena papper så kan man väl bara lägga fram dem - någonting borde det i alla fall finnas att visa, säger Kim Bergström.