35 meter långa fordon blir vanligare på vägarna - "Största risken är otåliga bilister"
Från och med i dag, måndag, blir det vanligare med nästan 35 meter långa lastbilar på vägarna i Finland. Tidigare har den maximala tillåtna längden varit 25 meter. Bara med undantagstillstånd har längre kombinationer tillåtits. Det innebär att riskerna vid omkörningssituationer ökar.
Lagändringen som träder i kraft i dag innebär att nio meter längre lastbilar får köra på finländska vägar.
De nya högkapacitetsfordonen kan vara nästan 35 meter långa. Fram till i dag har den längsta möjliga lastbilskombinationen varit 25 meter lång.
Robert Wendell jobbar som körprovsmottagare och har ett kvartssekels erfarenhet av att köra transportfordon.
- Det blir flera svängbara leder på fordonen. Förut hade en lastbil ingen led, sedan kom det en trailermodell med en led och därefter lade man en till så det blev två leder. Nu kommer det sedan en tredje vagn, säger Wendell.
Längre omkörningar
I Sverige har de nya kombinationerna kritiserats eftersom de nordiska förhållandena med hala vägar och snö inte är väl anpassade till de långa fordonen. Wendell tror ändå inte väderförhållandena är den största risken.
- Klimatet tror jag inte spelar så stor roll. Fordonet far ju framåt. Men det är i rondeller och korsningar det kan uppstå problem.
Wendell säger att det är närmast i omkörningarna som man ska passa sig.
- Den största risken är otåliga bilister som ska förbi en långtradare. Bakifrån är det svårt att bedöma om det är 25 eller 35 meter det gäller. Omkörningarna blir längre.
Vad ska man tänka på när man kör om fordonen?
- Tänk på att du ska ha tillräckligt med utrymme. Det är viktigt att man planerar omkörningen jättenoggrant, det är farliga situationer, säger Wendell.