Tidigare Esperi-anställd vittnar om bristerna vid Ulrika-hemmet i Kristinestad – klienterna blev hela tiden fler, men inte vårdarna
Vårdbolaget Esperi Care vägrade anställda mer personal trots att klienterna på hemmet med tiden blev betydligt fler. Det uppger en tidigare anställd vid vårdhemmet Ulrika i Kristinestad för tidningen Iltalehti.
- I början var antalet boende på hemmet få och de var i gott skick, så då var det inga problem. När det sedan började komma fler klienter försökte man sköta det med samma personalstyrka, uppger närvårdaren för tidningen.
På grund av ämnets känsliga natur får Iltalehtis källa uppträda anonymt. Närvårdaren uppges ha börjat jobba på Ulrikahemmet våren 2017, det vill säga bara någon månad efter att hemmet öppnade.
Enligt vårdaren var antalet klienter i början under tio stycken, men blev raskt fler. Man fick även in boende som var i betydligt sämre skick jämfört med de första klienterna.
På torsdagen tog Kristinestad över ledningen vid Ulrikahemmet eftersom Valvira, som övervakar social- och hälsovårdsbranschen, beslöt frånta Esperi verksamheten. Då var antalet klienter vid vårdhemmet 21 till antalet.
Valvira har även inlett en utredning av Esperi Care-kedjan som helhet.
Även de anställda har lidit
Den närvårdare som Iltalehti intervjuat påpekar att även de anställda på Ulrika-hemmet har lidit av situationen.
- Personalen har farit illa. Förra julen tvingades jag och en annan skötare jobba 13 timmar på raken eftersom det inte fanns fler vårdare på jobb.
Närvårdaren uppger att underbemanningen lett till brister i vården av de boende. Bland annat har de boende blivit utan sina mediciner då dessa glömts bort av stressad personal.
Närvårdaren ifrågasätter också varför vårdbolaget, trots bristen på personal, endast beviljat timanställning istället för tillsvidareanställning.
- De lovade att det skulle bli en ändring på den här punkten, men inget hände, säger närvårdaren till tidningen.
Vårdfacket Tehy: Vi har varnat för det här
För vårdfacket Tehys ledande jurist Vappu Okkeri kommer den anonyma närvårdarens berättelse inte som någon överraskning. Enligt Okkeri låter uppgifterna snarare beklagligt bekanta.
- Våra medlemmar berättar om just detta; att det sker misstag och begås fel i vården då vårdpersonal tvingas arbeta ensam och med stor arbetsbörda. Personalen blir utmattad och då ökar felen, säger Okkeri till Iltalehti.
Förra året lät Tehy göra en enkät bland de medlemmar som jobbat för Esperi Care. Hälften av de 150 som svarade på enkäten uppgav att patientsäkerheten äventyrats under det senaste halvåret.
Enligt Okkeri har fackmedlemmarnas klagomål även förts vidare till ledningen för Esperi Care, men vid vårdbolaget ansåg man att Tehys enkät var tendentiös.
- De tillbakavisade problemen helt och hållet, säger Okkeri.
På lördagen medgav Esperi Care att det har förekommit brister i bolagets verksamhet. I ett pressmeddelande lovar man att omedelbart vidta åtgärder för att återställa förtroendet för företaget.