Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Valvira om problemen vid privata vårdfirmor: Om inte dialog med serviceproducenterna fungerar tar vi till krafttag

Från 2019
Uppdaterad 29.01.2019 15:26.
Valvira
Bild: Yle

Valvira har skickat ett gediget frågebatteri till Esperi Care om hur de egentligen skött Ulrikahemmet i Kristinestad. Svaret ska ges senast den 8 februari.

Valvira vill bland annat veta hur många patienter det finns i Ulrikahemmet, vilka behov de har, hur stor personalen är och om de alls har någon ansvarig föreståndare.

Elina Uusitalo, överinspektör vid Valvira, hur kan de här sakerna vara oklara?

- Det att Esperi Care inte lyckats informera om detta är ju en av orsakerna att vi stängt Ulrikahemmet. Också vi tycker ju att det här är helt klara krav som måste vara i ordning.

Klagomålen har bara ökat

Uusitalo säger att Valvira fått ta emot allt fler anmälningar om missförhållanden, både i boendeservice och inom hemvården.

Så gott som alla klagomål följer samma mönster, menar Uusitalo.

- Finns det tillräckligt med personal och vem får göra vad? Också om medicineringen frågas det mycket.

Vad anger de prickade vårdfirmorna för orsak till att detta inte varit i ordning?

- Det kan vara olika förklaringar: Att man inte lyckats rekrytera tillräckligt med personal, eller att man haft sjukdomsbortfall.

- Företaget kan också låtit lätta på den ansvarspersonens arbetsuppgifter i den enskilda serviceenheten.

Man har alltså också handlat medvetet?

- Vi på Valvira har helt tydligt förklarat vad ansvarspersonens uppgifter är. Det här är helt klart för serviceproducenterna. Varför det inte har gått hem hos dem, det måste de själva svara på.

Vad är er kaffebordsteorin på Valvira?

- Det tar jag nog inte ställning till.

Valvira: Mjuka metoder verkar inte fungera

Det att Valvira får ta emot allt fler klagomål, och allt oftare måste tillrättavisa serviceproducenter, får Uusitalo att fundera på om man borde effektivera övervakningen.

Kan ni effektivera övervakningen?

- Vi har länge strävat till att ha en dialog med producenterna och vägleda dem åt rätt håll. Funkar det inte får vi ta till kraftigare metoder.

- Att stoppa en verksamhet, som nu Esperi Cares i Kristinestad, hör till de kraftigaste metoderna vi har.

Diskussion om artikeln