Hoppa till huvudinnehåll

Ekonomi

Självkörande gröna väggar med artificiell intelligens lockade två tusen investerare

Från 2019
Uppdaterad 30.01.2019 09:13.
Gröna växter bildar en vägg i ett kontorslandskap.
Bildtext Så kallade gröna väggar förbättrar inomhusluftens kvalitet.
Bild: Naava pressbild

Finländska uppstartsbolag ser idag världen som sin marknad. Det osar av självsäkerhet. Och det är inga små visioner som den verkställande direktören målar fram.

-Vi ska mångdubbla omsättningen och ta oss in på den amerikanska marknaden, säger Aki Soudunsaari på Naava, som också har grundat företaget.

Företagets verksamhetsidé är människans lycka

-Vi försöker skapa skogsluft inomhus, berättar Soudunsaari.

Skogsluften sipprar fram från gröna väggar. Växande gröna växter som bildar en hel vägg med automatbevattning och fläkt.

Vi träffas i det som tidigare var Maria sjukhus – den beryktade akutmottagningen i södra Helsingfors, som idag är en företagskuvös, ett centrum för uppstartsbolag.

Luftfuktighet, lycka och artificiell intelligens.

Jag frågar vd:n om hurudan teknologi de gröna väggarna innehåller. I sitt svar väver han in begrepp som människans lycka, artificiell intelligens och Tesla.

- Vi renar inneluften med mikrober, försöker skapa skogsluft med automatiskt kontrollerad luftkvalitet och luftfuktighet. Våra gröna väggar är som en självstyrande Tesla-bil för att optimera människans hälsa och lycka, målar Aki Soudunsaari fram.

Aki Soudunsaari på företaget Naava
Bildtext Aki Soudunsaari är vd till och grundare av Naava
Bild: Yle/Jouni Immonen

Jag försöker låta bli att göra reklam – det är inte min uppgift – men faktum är att när man stiger in i kontoret, som inhyser flera stycken gröna väggar, märker man omedelbart att luftkvaliteten är behaglig att andas.

Orsaken till att jag besöker företaget är ändå krass och ekonomisk. Naava är ett exempel på hur crowdfunding eller gräsrotsfinansiering tar marknadsandelar av traditionella banker.

Det var många som satsade lite

Bolaget samlade nyligen in två miljoner euro av alldeles vanliga småplacerare. Nu har Naava 2 000 ägare som i medeltal har satsat cirka tvåtusen euro per person i tillväxtföretaget.

Företaget verkar redan i bland annat Finland, Sverige och Sydkorea. Och allt mer också i USA.

-Vi tror på stammar, att våra ägare bildar liksom en stam, säger Soudunsaari.

Idén med crowdfunding är alltså att många likasinnade satsar tillsammans på något de tror på. Detta sker på nätet. Och det här håller på att revolutionera marknaden.

Crowdfunding på online-plattform

Idag finns ett stort antal företag som erbjuder crowdfunding-tjänster.

Bland annat följande online-plattformar: Invesdor, Fundu, Vauraus Suomi, Groundfunding, Venture Bonsai, FundedByMe

Även de traditionella bankerna försöker hänga med och bygger upp egna plattformar. Åtminstone OP-banken och Nordea erbjuder crowdfunding-tjänster.

Företagen behöver alltså inte längre ansöka om lån i banken utan vänder sig direkt till folk som har några hundralappar eller några tusen de vill investera i någonting intressant.

Vi återkommer till riskerna om en stund.

Lasse Vuola på Fundu
Bildtext Laase Vuola är expert på gräsrotsfinansiering
Bild: Yle/Jouni Immonen

Trenden är kraftigt växande

Lasse Vuola har grundat gräsrotsfinansieringsbolaget Fundu och nyligen skrivit en bok om branschen (Joukkorahoitus, 2018. Alma)

Han säger att trenden är väldig.

- Vi talar om hundratals miljarder per år, i Finland ca 300 miljoner euro per år.

Lasse Vuolas bok är ett seriöst verk för forskare och jurister men också jag förstår efter att ha läst boken hur stor grej det här är för små och medelstora företag.

Det började hända efter finanskrisen 2008.

Finanskrisen var startskottet

-Efter finanskrisen blev bankerna försiktigare med långivning, delvis på grund av krav från lagstiftarna, konstaterar Lasse Vuola.

Vanliga småsparare bör naturligtvis också vara försiktiga. Man ska inte satsa allt man äger på ett intressant bolag.

-Diversifiering är viktigt, säger Vuola.

Lasse Vuola säger också att det gäller att vara noggrann med att få ut all information innan man satsar.

Du kan förlora allt

Nu kommer vi till riskerna.

Det finns en risk att man förlorar allt om man placerar i ett företag som har en fin idé men som inte sedan riktigt lyckas på marknaden.
Hur det går kan man aldrig veta på förhand.

Naava har förstås varit öppen med att företaget ännu går med förlust. De som placerat i bolaget har alltså vetat att de placerar i ett bolag vars resultat börjar med ett minustecken.

en så kallad grön vägg som förbättrrar inomhusluften
Bild: Yle/Jouni Immonen

Naava är än så länge på minus

-Vi gjorde förlust i fjol men tror starkt på att vända förlusten till en vinst, säger Soudunsaari.

Vinsterna ska bland annat komma från USA där det finns köpkraft.

- Om någonting blir en grej i USA så vill alla ha den grejen, säger Kati Suomi, som är ansvarig för erövringen av USA.

Företagets styrka finns bland annat i gröna värden.

Kati Suomi på företaget Naava
Bildtext Kati Suomi är ansvarig för Naavas operation i USA
Bild: Yle/Jouni Immonen

-I USA betyder imagen allt. Och det är viktigt att man visar att man bryr sig om personalens hälsa och trivsel, säger Kati Suomi, som råkar vara i Helsingfors, när jag besöker kontoret. Annars reser hon runt i olika delstater och säljer de gröna väggarna.

Bolaget planerar att lista sig på börsen inom några år.

-Nu är ett bra läge att komma med i ett tillväxtföretag som redan bevisat sin duglighet på marknaden, enligt Soudunsaari.