Mycket snö är värre än kyla för järnvägsbron i Karis
Arbetena med järnvägsbron i Karis går rätt bra framåt trots de stora snömängderna och kylan. Jussi Tukeva, byggplatschef på VR, säger att snön är ett större problem än kylan.
Just nu pågår armeringsarbeten på själva brodelen som går över järnvägen.
Byggplatschef Jussi Tukeva säger att arbetena fortskrider rätt bra, trots att projektet är mångfacetterat och trots att det finns utmaningar.
Det har varit vissa utmaningar med grunden som gjort att arbetet med planeringen ibland gått långsamt och det påverkar i sin tur hela arbetsgången för de omkring 20 personer som jobbar med järnvägsbron i Karis.
- Det har inte uppstått några större överraskningar förutom att vi upptäckte att berggrunden är svagare än vad man trodde.
Det är alltid en aning utmanande att bygga på vintern och det gör också att arbetet går långsammare, säger Jussi Tukeva.
Det har snöat rejält och det har lett till en hel del arbete med att skotta bort snön eller täcka över olika ställen så att arbetsplatsen är fri från snö. Snön måste tas bort så att till exempel de som arbetar med armeringen ska kunna jobba i så normal takt som möjligt.
- Snön är faktiskt ett större problem än kyla, säger Tukeva.
Man är försenad med gjutningen just på grund av de här utmaningarna med i synnerhet grunden, men också med snön.
- Å andra sidan är tidtabellen flexibel och vi vill inte förstöra bron genom att ha bråttom. Kölden har inte haft någon inverkan på arbetena hittills.
Karis järnvägsbro
Tukeva hoppas i alla fall att ordentlig kyla håller sig borta under gjutningsdagen och veckan därpå. Han hoppas på omkring minus fem grader från och med gjutningsdagen och en vecka framöver.
- Då får betongen den hållbarhet som behövs för att fortsätta med nästa arbetsskede. Man kan inte heller gjuta om det utlovas mycket snö.
Jussi Tukeva tror att man kan gjuta vecka 7, men det beror helt och hållet på väderförhållandena. I värsta fall kan arbetet med gjutningen stå stilla några veckor.
Kan ni göra något annat om ni måste vänta flera veckor?
- Arbetena med undergången är beroende av när vi kan gjuta på den övre delen.
Budgeten är 5,8 miljoner euro. I den summan ingår bron, tunneln och resecentret. Brons andel är ungefär 2,5-3 miljoner euro. Tunneln kostar två miljoner och resecentret slukar resten av pengarna.
Jussi Tukeva vill inte säga om budgeten kommer att hålla.
Arbetet ska vara färdigt i augusti-september i år.
- Vi är färdiga i slutet av augusti, säger Tukeva.
Den fjärde juni i fjol stängdes bron för trafik. Sedan revs bron mellan den 8 och 10 juni och från den 15 till 17 juni.
Entreprenör för projektet är NRC Group Finland (som har köpt upp VR Track) och Trafikverket är byggherre.
Artikeln uppdaterades 5.2.2019 klockan 10.02 eftersom VR Track sedan början av året är en del av NRC Group Finland. Tidigare stod det att entreprenören är VR Track.
