Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Borgåbo som ringt HUS jourhjälp fick upprepade gånger stå på sig för att få svensk service – trots att hon valt att bli betjänad på svenska

Från 2019
Jourpolikliniken vid Borgå sjukhus.
Bildtext Arkivbild.
Bild: Yle/Jonas Blomqvist

Tre gånger har Bettina Welander ringt Jourhjälp 116117 på sistone. Varje gång har den svarande skötaren bett henne tala finska. Jourtelefonansvarig understryker vikten av att anmäla liknande situationer.

– Jag slår numret, väljer att få betjäning på svenska och väntar på att någon ska svara. När jag väl får svar ber skötaren mig tala finska, berättar Welander om de tre senaste gånger hon försökt nå fram till Borgå sjukhus jour.

Welander står på sig och kräver att bli betjänad på svenska. Hon har ju ändå valt det svenska alternativet i telefonväxeln.

Nej, säger skötaren och lovar att en svenskspråkig person istället kan ringa upp Welander senare.

– Ungefär en halv timme väntar jag med febriga och gråtande barn innan jag får svenskspråkig service.

Tycker det är viktigt att kräva svensk service

Welander medger att det förstås hade gått snabbare ifall hon direkt bytt till finska.

– Under ett och ett halvt år har jag stött på samma situation de flesta gångerna jag ringt jouren. Måttet hade blivit rågat vid det här laget och jag beslöt mig för att inte acceptera finsk betjäning.

Går man med på att få betjäning på finska, trots att telefontjänsten lovar svensk service, poängterar Welander, märker ju de ansvariga att ingen svenskspråkig service behövs.

– Jag vill kunna få betjäning på mitt eget språk. I Borgå av alla ställen tycker man ju att det inte borde vara svårt att få betjäning på svenska.

Welanders missnöje är uppenbart.

– Det här är nog inte roligt. Det verkar inte vara ett krav att kunna svenska på arbetsplatser längre. Det gör mig upprörd att svenskan bara försvinner.

Trots det starka missnöjet, berättar Welander, har hon ännu inte anmält händelserna.

– Jag har nog tänkt göra det men har haft så fullt upp med sjuka barn sedan de senaste samtalen. Jag har ändå en känsla av att sådant här inte riktigt tas på allvar eftersom de ansvariga inte ser det som ett så stort problem.

Anmäl händelserna

Enligt överläkare Leena Soininen på HUS (Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt och Helsingfors universitetscentralsjukhus), som ansvarar för Jourhjälp 116117, borde personer som ber om svenskspråkig betjäning också få det när de ringer jourhjälpen.

Varför det här ändå alla gånger inte har hänt kan Soininen inte svara på direkt.

– Det är svårt att ta ställning till det på basis av ett enskilt fall.

För att få bukt med problemet råder hon personer som råkat ut för dylika situationer att anmäla händelsen.

– Man kan skicka respons på HUS webbplats. Det går också att vara i direkt kontakt med Borgå sjukhus.

Bristen på svensk service kan, poängterar Soininen, förstås också bero på rusning i telefoncentralen.

– Om den person som kan svenska just då talat ett annat samtal kanske en finskspråkig istället har svarat.

Och rusning, fortsätter Soininen, har det särskilt varit under den senaste tiden.

Lite respons om problemet

Trots det här har det ändå inte kommit in några betydande mängder respons om problem med svenskspråkig betjäning.

– Något enstaka fall har kanske anmälts. På basis av den respons vi fått verkar det här nog inte vara något stort problem.

Ifall HUS får in anmälningar om den svenska servicen kommer de givetvis att åtgärda problemen, säger Soininen.

– Vi går igenom all respons och förbättrar servicen på de sätt som problemet kräver.

Soininen kan ändå inte beskriva närmare hur den svenskspråkiga servicen möjligtvis skulle kunna förbättras.

– Det beror på vad som ligger bakom problemet.

Hur viktigt tycker ni det är att de som svarar i jourhjälpens telefon kan svenska?

– Vi har förstås mindre svenskspråkig personal eftersom det kommer betydligt fler samtal på finska.

Diskussion om artikeln