Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

Saltade cykelvägar är bra för vintercyklandet men bedrövligt för cyklarna: "Efter två veckor är en helt ny kedja sönderrostad"

Från 2019
Närbild på cykelhjul och ekrar.
Bildtext Rostade kejdor påverkar inte bara cyklingen - det kan också vara livsfarligt om kedjan går sönder i en backe.
Bild: Yle / Jasmine Nedergård

Rost är ett stort problem just nu säger olika cykelreparatörer i Åbotrakten. Orsaken hittas i de saltade vägarna, som staden började med för två år sedan.

Hösten 2017 började Åbo stad satsa på vintercyklisterna. Man började salta några utvalda cykelvägar för att fler cyklister skulle ta cykeln också under vintern.

Åboborna använder flitigt de saltade cykelvägarna, men nu har många cyklister börjat märka av ett problem - saltandet leder nämligen till att cykelns delar rostar något förskräckligt.

"Saltet är problemet"

Ari Sinkkonen, cykelreparatör och egenföretagare i Åbo berättar att problemet är stort.

- Jag har mycket rostiga cyklar på reparatörsidan; det är kedjor, styrstångar, ramar - alla cyklar har mycket stora rostproblem.

Ari Sinkkonen i cykelaffären.
Bildtext Efter att staden börjat salta cykelvägarna har både cyklar och bilar börjat rosta mera, säger Ari Sinkkonen.
Bild: Yle / Jasmine Nedergård

Och det är mycket jobb att få bort rosten också, förklarar Sinkkonen.

- Jag har haft cyklar som haft nya kedjor och efter två veckor har de varit så sönderrostade att jag måste byta dem igen.

Viktigt att tvätta cykeln - annars får man inte bort saltet

Sinkkonen säger att det är viktigt att tvätta cykeln om man vill undvika rost.

- Man kan nästan säga att cykeln borde tvättas hela tiden. Saltet måste tas bort.

Och då gäller det att ha varmt vatten och lite diskmedel, enbart vatten hjälper inte.

- Och det är bättre om den är inomhus, men man måste nog tvätta den. Om det är salt på cykeln rostar den hela tiden, oberoende av var den är förvarad.

Gäller att undvika de saltade vägarna om man inte vill ha en rostig cykel

Sinkkonen själv säger att han nog lyckats undvika rost på sin egen cykel.

- Jag har cyklat nu i vinter och min cykel är inte rostig, men jag tvättar den och cyklar helt enkelt inte på de saltade vägarna.

Närbild av rost på ett cykelhjul.
Bildtext Just nu kommer cykeln att rosta om man cyklar på saltade vägar, säger Sinkkonen.
Bild: Yle / Jasmine Nedergård

Smörjmedel hjälper, men ständig kontroll är viktigt

Amatörcyklisten och Åbobon Samuel Parkkinen cyklar året runt och han sköter om cykeln genom att förvara den torrt och då torka bort smuts och slask och sedan lägga smörjmedel på cykelns kedjor.

- Jag har sånt där smörjmedel som gäller speciellt för vintertid och när det är vått, så det håller lite längre än det jag smörjer cykeln med på somrarna. Men man vill undvika att det finns för mycket smörjmedel, för då börjar det samlas en massa smuts i kedjorna och det är dåligt för dem, för det påverkar kraftöverföringen mellan kugghjulen och bakhjulen.

Men trots det har Parkkinen ändå inte lyckats helt att undvika rost.

- Jag har ibland varit lite slarvig och inte orkat gå igenom alla cykeldelar även om man borde göra det åtminstone en gång om dagen, så jag har märkt att det börjat samla rost i pedalerna till exempel.

- Så lite problematiskt är det nog.

Cykel på isig väg.
Bildtext Parkkinen har endast en liten bit av sin cykelväg till jobbet som består av den saltade vägen, men han märker att det uppstår rost om han cyklar på den och inte sköljer bort saltet direkt efteråt.
Bild: Yle/Jukka Tyni

Cyklar är mer utsatta än bilar

Cykelentusiasten och Åbobon Felix Rentola cyklar inte vintertid. Han vill undvika halka och har inte heller skaffat några dubbdäck.

Han är ändå fullt införstådd med vad som gäller när man cyklar på saltade vägar vintertid.

- Salt bidrar till snabbare oxidation både på bilar och cyklar, men eftersom cyklarnas viktigaste komponenter såsom bromsar, växlar, olika kedjor och kugghjul är ute i det öppna så kommer både fukt och salt in i systemet direkt.

Det här gör det svårt att få bort det, fortsätter Rentola.

- Ifall man vill bli av med saltet så måste man putsa cykeln lika länge som det har tagit att ta sig till jobbet för att försöka skydda den.

Felix Rentola
Bildtext Aluminium rostar inte, men de flesta cyklarna har delar i stål och de håller inte så bra i vinterväder, säger Felix Rentola.
Bild: Yle / Jasmine Nedergård

"Jag river håret av mig varje dag då jag ser studerande som cyklar i det här vintervädret"

Rentola hjälper gärna sina vänner med helt fysisk hjälp och goda råd om deras cyklar.

Han blir ändå förargad över alla som cyklar nu på vintern.

- Jag känner många studerande som cyklar till universiteten oberoende av väder - vissa med bättre utrustning, andra med sämre - och jag river håret av mig varje dag när jag ser dem och förstår inte hur man vågar cykla, dessutom då många cyklar utan hjälm, vilket allmänt bara är väldigt dumt gjort.

"Livsfarligt att ha mycket rost på cykeln"

Rosten kan ställa till med många problem, säger Rentola.

- Det mest akuta problemet är att järn som har oxiderat inte håller lika bra. Så har du en enklare cykel med endast en fotbroms och sedan i en uppförsbacke bestämmer dig för att trampa lite hårdare, då sliter du på kedjan. Vid något tillfälle brister den.

Då förlorar man även bromsarna. Och har man ingen handbroms kan man vara riktigt illa ute, säger Rentola.

- Så det handlar inte bara om att delarna slits så småningom, det är rent ut sagt livsfarligt med rost.

Diskussion om artikeln