Sann talkoanda inför Jackarbys första rallytävling på över 25 år
Söndagen den 24 februari ordnas en rallytävling i Jackarby. Byaföreningarna ska se till att förgylla åskådarnas upplevelse.
Över 25 år är det sedan det ordnats rallytävlingar i Jackarby i Borgå. Framför allt under 1970- och 80-talen var rally en mycket populär gren i byn.
Då hölls det ofta byarallyn. Till och med det legendriska Hankirallyt gästade byn flera gånger.
Med start klockan 13.27 på söndag är det dags för en rallytävling i Jackarby igen.
– Den lokala motorklubben kontaktade en Jackarbybo om möjligheten att ordna rally i byn, berättar arrangören Lars Salomaa om hur det kommer sig att Jackarby efter en paus på över 25 år nu igen står värd för en rallytävling.
Motorklubben frågade också om byborna kunde hjälpa till med arrangemanget.
– Ungefär 20–30 bybor ställer upp, vilket är stort för en liten by som Jackarby, säger Salomaa.
Det är via byaföreningar som talkofolk har samlats ihop.
Jackarby-Renum ungdomsförening, Jackarby-Renum frivilliga brandkår och Vårdföreningen för Renstrandsträsket samarbetar kring arrangemanget.
En åskådarplats ska förberedas och en väg plogas upp över ängen från parkeringsplatsen.
– Byaföreningarna ska också sälja grillkorv och sköta parkeringen, säger Lars Salomaa.
Trots Jackarbys långa rallyanor är det inte enbart rallytävlingar som väcker bybornas talkointresse till liv.
– De senaste 10–20 åren har speciellt ungdomsföreningen varit aktiv och bidragit med god talkoanda.
Åskådarplats med god utsikt
Platsen där åskådare kan bevittna Jackarbyrallyt finns uppe på en kulle nära korsningen Träskbyvägen–Ljunghedsvägen. Därifrån har åskådarna utsikt över en ganska stor del av rallybanan, bland annat den sista kurvan.
– Det lär vara i de sista kurvorna som rallytävlingar ofta avgörs. I dem försöker chaufförerna ta ut det sista av loppet.
I en fart på 120–130 kilometer i timmen, eller rentav fortare, berättar Salomaa, kommer rallybilarna att köra på vägarna i Jackarby.
När Yle Östnyland provkörde Träskbyvägen fyra dagar före rallyt var den mera lik en halkbana en än väg. Enligt Salomaa hindrar det hala underlaget ändå inte rallybilarna från att trycka på gasen.
– Deras däck har ett så bra fäste att isen inte alls stör körningen.
Uppe på åskådarkullen är det bara cirka tio meter ner till vägen där rallybilarna kommer att köra. Åskådarna behöver ändå inte vara rädda för att råka illa ut under tävlingen.
– Den här platsen är på ett så säkert ställe som möjligt: i en innerkurva och uppe på en kulle. Hit skulle inte chaufförerna ens kunna köra upp även om de hade velat.
Säkerheten under rallytävlingar, berättar Salomaa, har också förbättrats väsentligt under de senaste åren.
– Tävlingsarrangörerna och säkerhetsansvariga går igenom banan och märker ut ställen där åskådare inte får stå. Ytterkurvor och framför allt slutet av raka sträckor, där hastigheten är hög, är farliga ställen att stå på.