Med amatörer utan manus skapade Alfonso Cuarón Oscarsfavoriten Roma: ”Vi tar våra nära och kära för givet - det är för läskigt att utforska dem på djupet”
En av galasäsongens mest oväntade favoriter är en svartvit, mexikansk Netflixfilm om ett hembiträde. Alfonso Cuarón berättar om sin egen barndom i ”Roma”, som är nominerad till tio Oscarstatyetter.
Text: Karin Svensson
Det är tidigt 70-tal i Mexiko, några tumultartade år i landets historia där studenter som demonstrerar för sina demokratiska rättigheter brutalt slås ner av landets auktoritära regim.
I ett hus i stadsdelen Colonia Roma i Mexiko City pågår också omvälvande ting, när två kvinnor från olika samhällsklasser måste hjälpas åt för att hålla ihop en familj.
Hembiträdet Cleo spelas av Yalitza Aparicio, som liksom rollfiguren tillhör ursprungsbefolkningen mixteker och är uppvuxen på den mexikanska landsbygden
Yalitza Aparicio hade aldrig stått framför en kamera förut
Med den tiofaldigt Oscarsnominerade filmen Roma berättar Alfonso Cuarón om sitt lands historia, om sin egen barndom och om kvinnorna som formade honom – hans mamma men också familjens hembiträde, som är filmens huvudperson.
– Jag grävde i mina minnen och hennes minnen, och plötsligt såg jag helt nya dimension av en människa som jag känt och älskat i hela mitt liv. Ofta tar vi våra nära och kära för givet, det är för läskigt att utforska dem på djupet, säger Alfonso Cuarón, när vi ses på ett hotell i London.
Aldrig hört talas om regissören
Hembiträdet Cleo spelas av Yalitza Aparicio, som liksom rollfiguren tillhör ursprungsbefolkningen mixteker och är uppvuxen på den mexikanska landsbygden.
De flesta av filmens skådespelare är amatörer, och Yalitza Aparicio hade aldrig stått framför en kamera förut. Hon hade faktiskt inte ens hört talas om Alfonso Cuarón, trots att han är en av Mexikos mest hyllade regissörer.
Hon sa till mig ”du är så lik mig som ung” och då kände jag mig trygg att spela denna fantastiska människa
– Jag hade ingen aning om vem han var och jag hade inte sett någon av hans filmer. När jag berättade det för honom sa han ”inga problem – men låt bli att se filmerna nu, jag vill inte att ditt sinne ska bli förorenat", berättar Yalitza Aparicio.
Hon var nervös inför uppdraget att spela en person som har betytt så mycket för regissören, men blev lugnad av verklighetens Cleo, som heter Liboria Rodriguez.
– Hon sa till mig ”du är så lik mig som ung” och då kände jag mig trygg att spela denna fantastiska människa. Under inspelningen så tänkte jag ofta på det, att hon hade sagt att vi var så lika som personer, och så levde jag filmen som om den var mitt eget liv, säger Yalitza Aparicio.
Emellanåt slängde han in oväntade överraskningar, som att låta ett dramatiskt avsked utspela sig på en gårdsplan full med hundskit
Ingen fick manus
I centrum för filmen står relationen mellan Cleo och Sofia, som är mamman i familjen. Sofia spelas av Marina de Tavira, den enda personen i rollistan som är professionell skådespelare. Hon har en gedigen teaterbakgrund, men det gav henne inte någon fördel i arbetet med Roma.
Alfonso Cuarón gav aldrig skådespelarna eller filmteamet något manus, han spelade in hela filmen i kronologisk ordning och lät alla inblandade upptäcka historien allt eftersom den vecklade ut sig.
Emellanåt slängde han in oväntade överraskningar, som att låta ett dramatiskt avsked utspela sig på en gårdsplan full med hundskit.
– Alfonso lekte hela tiden med det oväntade, vi fick utmaningar som vi skulle lösa i ögonblicket. Som scenen där pappan reser iväg, där la han hela tiden ut ny hundskit för att pappan ska bli arg på mig och jag ska bli arg på Cleo, säger Marina de Tavira och skrattar.
Hon säger det inte själv, men enligt Alfonso Cuarón så var det den skolade skådespelerskan som hade svårast att anpassa sig till det okonventionella arbetssättet.
Cuarón valde att samarbeta med Netflix för att nå ut så brett som möjligt
– Amatörerna ifrågasatte inte hur vi jobbade, de trodde att det är så här man gör film. Men för Marina var det plågsamt, hon försökte desperat ta kontroll över situationen – tills hon lärde sig att den här processen handlade om att släppa taget, säger regissören.
Mest personliga filmen
Alfonso Cuarón har byggt en karriär på att ta sig an Hollywoodklichéer och omforma dem till personliga filmer, som det apokalyptiska dramat Children of men, rymdthrillern Gravity och den tredje delen i Harry Potter-sviten. Men ingen av hans tidigare filmer är så tätt knuten till hans egen person som Roma, inte bara i att den handlar om hans eget liv – han har även regisserat, producerat, skrivit, fotograferat och klippt filmen.
Han valde att samarbeta med Netflix för att nå ut så brett som möjligt. Och han hoppas att publiken inte ska tänka på Roma som en film, utan som ett sätt att få kontakt med sina egna minnen.
– Den mänskliga upplevelsen är, på ett undermedvetet plan, densamma för oss alla. I olika färgställningar så går vi igenom samma saker i livet. Människor från olika länder som har sett filmen kommer fram till mig och är väldigt rörda, men de hittar helt olika saker. Roma är ett kärl som man kan fylla med sina egna erfarenheter.
Oscarsnomineringarna 2019 - Roma och The Favourite i toppen
Black Panther och BlackKklansman nominerade för bästa film.
Vissa älskar filmen Roma, andra använder den som sömnpiller – vad styr din åsikt?
Cuaróns omdiskuterade film är nominerad till 10 Oscars.