Rekordår för Event Factory i Borgå: resultatet för 2018 förbättrades med närmare 3 000 procent
Från 1 400 till 38 000 euro förbättrade Porvoo Event Factory Ab sitt resultat från 2017 till 2018. Förbättringen beror främst på att bolaget ordnat fler stora evenemang än tidigare.
– Det här är en stor förbättring, menar Susanne Dahlqvist som är verkställande direktör för Event Factory, som ansvarar för försäljningen av Konstfabrikens evenemangslokaler och ägs av Borgå stad.
Den stora förbättringen, säger hon, beror framför allt på att bolaget 2018 haft fler stora evenemang än tidigare.
– The Voice of Finland, Smaku, julmarknaden och en internationell konferens har haft stor betydelse för vårt goda resultat.
Den internationella konferensen, fortsätter Dahlqvist, var viktig eftersom den pågick i hela fem dagar.
– Tidigare har vi ordnat max två dagar långa konferenser.
Enligt Dahlqvist verkar kunderna under det gångna året också ha blivit mer medvetna om Event Factorys kapacitet att ordna stora evenemang.
Bolaget ordnade också fler evenemang 2018 än tidigare år. Sammanlagt 520 evenemang ordnades i deras lokaler 2018, vilket är elva procent mer än året innan.
Samtidigt som antalet evenemang ökade, steg också biljettförsäljningen med 27 procent från 2017.
Under 2018 tog Event Factory också över ansvaret för Konstfabrikens restauranger, biograf och tre affärslokaler, vilket i sin tur ökade bolagets hyresintäkter med tio procent.
Till följd av allt det här ökade bolagets omsättning från 887 000 euro 2017 till 1 185 000 euro 2018.
Det här gjorde också att Event Factory för första gången kunde avkorta sitt lån till Borgå stad med 50 000 euro.
2019 ser ljust ut
Enligt Dahlqvist är det viktigt att västra åstranden fortsätter utvecklas för att det också ska gå bra för Event Factory.
– Vi ser fram emot hotellprojekten i Borgå. Kunder som övernattar här inbringar också mera pengar både till Konstfabriken och staden.
År 2019 hoppas Dahlqvist att fortsätter i samma spår som 2018.
– Vi siktar på ett positivt resultat och som det ser ut nu kommer vi att lyckas.
Enligt Dahlqvist satsar Event Factory på stora evenemang också i framtiden. Ett brett utbud av evenemang är också att vänta.
– Vi kommer att ha allt från klassisk musik till populära artister, stand up och program för såväl yngre som äldre.