Starkt år för Marimekko
Den finländska designgiganten Marimekko gjorde väl ifrån sig under fjolåret. Vinsten ökade rejält och vd:n tackar bland annat samarbeten med internationella varumärken som Uniqlo och Clinique för det.
Vd:n Tiina Alahuhta-Kasko berättade i samband med publiceringen av Marimekkos fjolårsresultat att de tidsbegränsade kampanjerna visade sig fungera.
Under 2018 genomförde bolaget samarbetskampanjer med det japanska klädmärket Uniqlo och kosmetikjätten Clinique. Båda dessa gav Marimekko bred internationell synlighet.
Samtidigt förnyade bolaget sina flaggskeppsaffärer i Stockholm, Tokyo och Sydney, i linje med de internationella satsningarna.
Under slutet av året gick Marimekko även in för att förstärka sin närvaro i Kina, bland annat genom nätförsäljning i olika kinesiska kanaler.
Stark normalförsäljning
Även den helt vanliga försäljningen gick bra i fjol.
Marimekkos produkter gick väl åt speciellt i Finland och i Asien-Stillahavsområdet.
Endast i Nordamerika var försäljningen på samma nivå som året innan.
Enligt vd:n Alahuhta-Kasko var det speciellt glädjande att den helt vanliga försäljningen till normalpris gick bra.
Försiktiga förväntningar
Det pågående året ser Marimekko avvaktande på.
Det osäkra världsläget väntas påverka försäljningen.
På längre sikt väntar sig Marimekko mest av Asien och Stillahavsregionen.
Marimekkos nyckelsiffror 2018:
Vinst: 12,2 miljoner euro (42 procent bättre än 2017)
Omsättning: 111,9 miljoner euro (9 procent bättre än 2017)
Finland står för ungefär hälften av Marimekkos omsättning.
Analytikerna hade förväntat sig ännu bättre siffror för 2018 och Marimekkos kurs föll genast efter att resultatet getts ut.