Kustbana, Östbana eller Kouvolabana? - Vi orienterar oss bland rälsarna och tar pulsen på de olika järnvägsdragningarna
Landskapen i östra Finland lobbar hårt för en järnvägsbana via Borgå till Kouvola medan ämbetsmännen på Nylands förbund verkar förespråka att Östbanan ska tuffa via Lovisa och Kotka.
Någon skild järnvägsbana mellan Borgå, Söderkulla och Dickursby verkar det inte bli.
Innan vi synar de alternativa järnvägsdragningarna i sömmarna ska vi försöka orientera oss rätt bland rälsarna.
I flera år har det drömts och debatterats om en östnyländsk järnvägsbana. Läsaren blir lätt förvirrad bland Kustbanor, Östbanor och Kouvolabanor.
Vilken är vilken, vad är det för skillnad på linjerna och vilken kan mest sannolikt förverkligas?
Allt är Östbanan
För att reda ut saken ringde vi upp Merja Vikman-Kanerva som är regionplaneringsdirektör vid Nylands förbund.
Efter att ha börjat med att läsa på lite uppfattade reportern att det skulle ligga till ungefär så här:
De huvudsakliga planerna gäller två olika järnvägsbanor. Den ena skulle gå från Helsingfors via Borgå och Lovisa till Kotka, den andra skulle gå från Helsingfors via Borgå mot Kouvola utan att gå via Lovisa eller Kotka.
Då man talar om tåglinjen som går till Kouvola benämns den ofta som Kouvolabanan eller Östbanan medan linjen som går längs med kusten via Lovisa nästan alltid kallas Kustbanan.
- Det här är inte riktigt rätt, påpekar Vikman-Kanerva.
Det som nu diskuteras är Östbanans vara eller icke vara, och hur den borde fortsätta efter Borgå
Hon förklarar att den östra kustbanan, också kallad Heli-banan, var en annan linje som tagits bort ur landskapsplanen redan för flera år sedan.
Den gick längs med kusten också på Sibbos sida, det vill säga via Söderkulla. Det gör de nuvarande alternativen inte.
Östbanan och hur den skulle dras
Det som nu diskuteras är Östbanans vara eller icke vara, och hur den borde fortsätta efter Borgå.
- Östbanan skulle gå från Helsingfors-Vanda flygplats via Kervo och norra Sibbo till Borgå. Sedan finns det två alternativ för hur den skulle kunna fortsätta: antingen längs med kusten till Kotka, eller från Borgå till Kouvola, förklarar Vikman-Kanerva.
Eventuellt kunde båda de alternativa banorna också fortsätta över till den ryska sidan.
Enligt Vikman-Kanerva har järnvägsbanan via kusten till Kotka ritats in som en riktgivande sträckning i de gällande landskapsplanerna både hos Nylands förbund och Kymmenedalens förbund.
I landskapsplanerna har det märkts ut att det finns ett behov av förbindelser från Borgå till Kouvola, men helt konkret har man inte ritat in någon järnvägsbana.
I praktiken betyder det här att planen på en järnvägsbana till Kotka har kommit lite längre.
Kommuner i öst lobbar för Kouvola
Under det senaste året har järnvägsbanediskussionen varit ganska livlig och kommunerna och städerna i östra Finland har aktivt lobbat för att Östbanan skulle dras via Kouvola.
- De krävde att järnvägsbanan till Kouvola skulle utredas, och i slutet av förra året lovade kommunikationsminister Berner göra det. Samtidigt utreddes också alternativen att dra Östbanan via Lahtis eller via kusten till Kotka, säger Vikman-Kanerva.
Utredningen är ännu inte klar men Nylands förbund har tillgång till preliminära uppgifter.
- En tåglinje från Kouvola via Borgå till Helsingfors skulle spara endast tolv minuter för resenärer från Kouvola och Joensuu, säger Vikman-Kanerva.
Om man jämför den insparade tiden med kostnaderna Kouvolabanan skulle föra med sig så verkar det inte vara lönsamt.
Hur gick det med Borgå-Dickursbylinjen?
Vikman-Kanerva säger att städerna söder om Kuopio har diskuterat bildandet av ett projektbolag för att kunna finansiera och föra vidare projektet med en östbana som skulle gå via Kouvola.
- Det här är i ganska hög grad ett politiskt beslut. De här utredningarna stöder inte tanken på att det skulle föra med sig någon enorm nytta eller att det skulle vara ett väldigt brådskande projekt, säger Vikman-Kanerva.
I utredningen undersökte man förutom Kotka- och Kouvolabanorna också en version där järnvägsbanan skulle gå från flygplatsen via Kervo, Lahtis, Heinola och St. Michel.
Om man jämför nytta med byggkostnaderna skulle den banan vara det bästa valet enligt utredningen.
Östbanan behandlas om några veckor
Östbanan och dess dragning är en central fråga när den kommande Nylandsplanen 2050 behandlas i Nylands landskapsstyrelse om drygt en vecka, den 11 mars.
- Landskapsdirektören föreslår att tåglinjen via Kotka fortsättningsvis ska vara den riktgivande sträckningen i Nylandsplanen och förbindelsebehovet mellan Borgå och Kouvola märks ut liksom tidigare. Men jag vet inte hurdant det politiska beslutet blir, säger Vikman-Kanerva.
Hon berättar att ämbetsmännen från början hade tänkt föreslå att man skulle göra situationen lite klarare genom att ta bort förbindelsebehovet mellan Borgå och Kouvola ur Nylandsplanen.
Efter lobbandet från kommunerna i östra Finland bestämde man sig för att hålla kvar det i förslaget.
Enligt Vikman-Kanerva har representanter för kommunerna från Nylands förbund och Kymmenedalens förbund träffats för att diskutera om de borde bilda ett projektbolag för Östbanans kustlinje.
Kräver flygbana
Enligt Vikman-Kanerva blir det knappast någon Östbana förrän på 2040 eller 2050-talet. För att den ska bli av måste först flygbanan byggas.
Den skulle gå i en tunnel från Böle till Helsingfors-Vanda flygplats och därifrån till en knutpunkt norr om Kervo där tre andra linjer, en av dem Östbanan, skulle ta vid.
- Helsingfors och Vanda önskar att Flygbanan skulle vara klar före 2030-talet.
För att Flygbanan ska bli av måste i sin tur först Centrumslingan i Helsingfors bli klar.
- Planerna för Centrumslingan är klara, men finansieringen är oklar, säger Vikman-Kanerva.
1.3.2019 klockan 6:43: Ordet generalplan har bytts ut mot landskapsplan i stycket under mellanrubriken Östbanan och hur den skulle dras.
1.3.2019 klockan 12:59: Ordet tågbana har bytts ut till det mer korrekta järnvägsbana på flera ställen i texten.