Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Långkvist: Valtteri Bottas har pressen på sig att prestera – men hur osäker är hans framtid egentligen i Mercedes?

Från 2019
Valtteri Bottas
Bildtext Valtteri Bottas får fortsätta, skriver Carl-Magnus Långkvist.
Bild: AFP7/REX/All Over Press

Mercedes stallchef Toto Wolff har ställt ett ultimatum till Valtteri Bottas. Kan han inte fajtas om VM-titeln är det tack och adjö. Men hur mycket ska man egentligen tro på det här utspelet? Och är Esteban Ocon verkligen bättre än Bottas, frågar sig Yle Sportens Carl-Magnus Långkvist.

Det ska sägas direkt. Valtteri Bottas har inte presterat på den nivå han förväntades göra i Mercedes. Under sin första säsong vann han tre tävlingar och var trea i VM-serien men fjolåret blev en massiv besvikelse och gav inga segrar.

Visst, i en del tävlingar hade han otur och andra gånger handlade det om rena stallorders men sett över hela säsongen var han inte på den nivå som han borde ha varit.

– Jag har inte uppnått något än och jag börjar inse att jag bara har en karriär. Jag vill inte hamna i samma situation igen, sade Bottas med hänvisning till förra säsongen under testerna i Barcelona.

Valtteri Bottas kör sin Mercedes
Bildtext Bottas gör sin tredje säsong i Mercedes.
Bild: xpbimages.com

I år står han inför ett vägskäl. Vinn tävlingar och kämpa om VM-titeln eller så får du gå har stallchefen Toto Wolff tidigare signalerat.

Klarar Bottas inte av att prestera i det bästa stallet med den snabbaste bilen så finns det andra förare som står i kö och är redo att ta över. På kort sikt är det Esteban Ocon och på lång sikt George Russell. Båda ingår i Mercedes juniorprogram.

Wolffs fel att Ocon blev utan stall

Men hur bra är dessa förare egentligen? Jag anser att Ocon rankas mycket högre än vad han borde. Det är inget snack om att han har talang och är en bra förare men tittar man på resultaten så är det Sergio Perez som varit bättre under tiden i Force India.

Och inte bara med några poäng utan klart bättre. Förra säsongen var Ocon vassare än Perez i kvalen men inte i tävlingarna där han också i vissa situationer hade svårt att hålla huvudet kallt.

Det är också viktigt att komma ihåg att Toto Wolff gör allt han kan för att hajpa Ocon. Wolff ser efter fransmannens intressen och vill så klart att hans förare ska tävla i formel 1. Precis som han gjorde med Bottas för några år sedan.

Esteban Ocon.
Bildtext Esteban Ocon körde för Force India i fjol men är nu testförare i Mercedes.
Bild: Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Men det är också Wolffs fel att Ocon inte tävlar den här säsongen. Wolff misslyckades med att hitta ett stall åt Ocon efter att Force India fick ekonomiska problem och togs över av ett konsortium lett av Lawrence Stroll.

Förra sommaren ska Ocon ha haft möjlighet att välja mellan två stall men blev alltså utan till slut. Till vissa delar berodde det på otur och politik men det var en enorm prestigeförlust för Wolff.

Under hösten var Williams sista chansen men där hamnade i stället George Russell. En förare som Wolff också tror stenhårt på med tanke på framtiden.

Han har tagit steget upp från formel 2 där han imponerade i fjol. Jag tror att han på sikt kan bli riktigt bra men är nu nybörjare och får försöka göra det bästa han kan i ett stall som har stora problem.

Ferrari utmanar Mercedes om konstruktörsmästerskapet

Så varför skulle Mercedes egentligen göra sig av med Valtteri Bottas efter den här säsongen? Han bidrar ju trots allt med stabilitet och har hjälpt till att vinna det för stallet så eftertraktade konstruktörsmästerskapet.

I år kommer Mercedes att få det mer hett om öronen i den kampen än tidigare. Under stora delar av testerna såg Ferrari riktigt starka ut och man körde varv på varv utan några större problem. Undantaget lite strul med kylningen och en krasch för Vettel.

Mercedes hade problem med oljetrycket en dag men utöver det såg man också stabila ut. Under den sista dagen dunkade man även in några snabba varv.

Lewis Hamilton har ändå pratat om att stallet haft den svåraste vintern på flera år och Bottas påstår att Ferrari är favoriter inför premiären i Melbourne.

Det har dock blivit mer regel än undantag under vintertesterna att man tonar ned sina egna insatser samtidigt som man pratar upp konkurrenterna.

Det är ändå helt klart att Ferrari är med i leken på allvar i år. Ferrari har en större budget än tidigare och satsar stort på att få ett slut på titeltorkan.

Bottas måste naturligtvis göra bättre resultat än förra säsongen för att få stanna kvar, men att kräva att han ska bli etta eller tvåa i VM-serien tror jag mer är ett sätt för Wolff att få finländaren att tända till lite extra.

– På det mentala planet är jag redo att ge allt i år, sade Bottas i Barcelona.

Valtteri Bottas i samspråk med Toto Wolff
Bildtext Toto Wolff vill se Bottas ta fler segrar i år.
Bild: xpbimages.com

Som vi har sett tidigare är Bottas en lagspelare och jag tippar att minimikravet för att han ska få stanna är att Mercedes vinner ännu ett konstruktörsmästerskap. Vinna några tävlingar och hålla en Ferrari och båda Red Bull-förarna bakom sig i tabellen för att tala klarspråk.

Det som jag tror ytterligare talar för att Bottas får stanna är att han nu har en ny sponsor som pumpar in pengar i Mercedes. Och vi vet också hur mycket förarnas personliga sponsorer betyder för stallen.

Bottas har en option i kontraktet för 2020 och jag tror att mycket ska gå galet om Mercedes väljer att inte utnyttja den. Några vinster i början av säsongen och optionen lär tas i bruk redan innan sommaruppehållet.

Stora förändringar väntar till 2021

Blir säsongsstarten trög så kommer man att vänta med beslutet samtidigt som Wolff fortsätter tala gott om Ocon. Men att det ska gå så långt att Bottas blir bortpetad av Ocon, det tror jag inte kommer att ske om inte Ferrari vinner allt.

Jag tror att Ocon blir kvar som testförare 2020 om inte Wolff lyckas få in honom hos Williams. Även om Robert Kubica bidrar med pengar till Williams så lär han ha en prestationsklausul i kontraktet.

Visar det sig att han fysiskt inte klarar av att tävla på tillräckligt hög nivå står dörren öppen för Ocon om man kan lösa finansieringsbiten.

Till säsongen 2021 kommer de nya reglerna som kan vända upp och ner på hela VM-serien. Mycket är fortfarande oklart men ägarnas vision är att det ska bli fler omkörningar och bättre racing. Dessutom förhandlar man om att införa ett kostnadstak.

De stall som dominerar från och med 2021 kan vara helt andra än idag. Framtiden får utvisa. Kanske väljer också Lewis Hamilton att sluta och då kan Ocon vara ganska så säker på att han får en plats i Mercedes.

Som stallkamrat tror jag han kommer att ha Valtteri Bottas.