Tidningsbluff fortgår - klagomålen fortsätter hagla in om tidningen Kouluturvaa
Vilseledande marknadsföring och ogrundade fakturor för tidningen Kouluturvaa har pinat hundratals personer, främst äldre. Konsumentombudsmannen önskar snabba tag av polisen för att sätta stopp för verksamheten.
Trots klagomål har förläggaren KT Kustannus inte ändrat sina tillvägagångssätt. KT Kustannus säljer Kouluturvaa via telefon.
Konkurrens- och konsumentverket KKV har bett polisen ta itu med fallet redan för över ett år sedan, men inget har ännu hänt. Verket har tagit emot över 600 klagomål bara sedan början av år 2018.
Enligt KKV är det varit fråga om systematiskt vilseledande marknadsföring. Konsumentombudsmannen anser att tillvägagångssättet uppfyller kriterierna för bedrägeri och marknadsföringsbrott.
Provexemplar ändrades till fortlöpande prenumeration
Som Svenska Yle tidigare har rapporterat har tidningen ofta sålts till äldre konsumenter, till och med dementa personer.
I vissa fall har konsumenter gett medgivande till att KT Kustannus skickar ett provexemplar av tidningen, men sedan har det ändrats till en fortlöpande prenumeration.
Enligt Helsingin Sanomat har KT Kustannus dessutom gjort sig skyldig till bedrägerier i miljonklassen.
Konsumentombudsman Katri Väänänen säger att fallet inte är det enda i sitt slag.
Betala inte fakturan!
- Vi får in allt fler anmälningar om lurendrejeri och missbruk riktat mot konsumenter. Företag lockar prenumeranter med felaktig eller vilseledande information, därpå följer aggressiv indrivning med hjälp av indrivningsföretag, säger konsumentombudsmannen.
Det är vanligtvis lätt att visa att verksamheten är olaglig, men konsumentombudsmannen har inte medel att gå in och stoppa verksamheten.
Därför önskar Väänänen att polisen skulle ta itu med dylika fall i rask takt så att inte massvis med konsumenter ska hinna drabbas.
KKV uppmanar de som drabbats att göra en reklamation till KT Kustannus och låta bli att betala fakturan. Om det inte hjälper kan man kontakta KKV.
Tidningen Kouluturvaa får hundratals klagomål
Konsumenter tackar nej, men kan ända få räkning.