Tre tusen köar för att få körkort som 17-åring - Albin Ljungqvist i Snappertuna njuter av friheten bakom ratten
Allt fler 17-åringar ansöker om körkort med undantagslov efter att den nya körkortslagen trädde i kraft. Albin Ljungqvist i Snappertuna är en av de 2 000 som nu har fått körkort som 17-åring.
Albin Ljungqvist bor i Snappertuna i Raseborg. Han fick sitt körkort i december och kan sedan dess själv köra bil till skolan.
Det behövs eftersom han siktar på en dubbelexamen och därför studerar både i Ekenäs gymnasium och i yrkesskolan Axxell i Karis.
- Min motivering var att jag har svårt att komma till skolan på vintrarna. Det att man bor på landet räcker oftast som motivering. Nästan alla som bor ute i Snappertuna eller på liknande ställen får det, säger han.
Albin Ljungqvist beviljades körkort med åldersdispens eftersom han har de särskilda skäl som krävs. Det handlar om att man har svårt att ta sig till skolan, arbetet eller en hobby om man inte har bil.
Enkel ansökningsprocess
Det har blivit populärt att ansöka om körkort med undantagslov bland annat för att det är så lätt att göra det. Man behöver enbart fylla i en blankett och betala behandlingsavgifter på 100 euro.
Bara i Västnyland är det en hel del som har ansökt om körkort med undantagslov, säger trafiklärare Tommy Holmberg. Han menar att det är en stor fördel ute på glesbygden.
- I vår region finns det ganska många som har lämnat in ansökan. Jag vet om mellan fem och tio som har ansökt.
Tusentals har fått körkort - men ännu fler väntar
Tidigare var det betydligt svårare att få körkort som 17-åring.
Man var tvungen att ha särskilt vägande skäl och årligen godkändes bara runt tio körkort med undantagslov.
Då den nya körkortslagen trädde i kraft i somras sänktes kraven och det har lett till att ansökningarna har skjutit i höjden.
Hittills har runt 2 000 17-åringar beviljats körkort av det statliga Transport- och kommunikationsverket Traficom.
Men det är åtminstone 3 000 ansökningar som inte har hunnit behandlas, säger Max Fogdell som är jurist på Traficom.
- Det har helt klart varit en populär sak, konstaterar han.
Tidskrävande process skapar köer
Traficom har fått kritik för att det tar så lång tid att behandla ansökningarna. En del ansökningar har väntat på behandling i nästan tre månader.
Vi bedömer inte riskerna i ansökningsprocesserna, utan riskerna bedöms i förarexamen
Max Fogdell, Traficom
För tillfället finns det 13 personer som jobbar med att behandla ansökningarna på Traficom, men planen är att rekrytera flera, säger Max Fogdell.
- Det är förstås en tidskrävande process eftersom vi måste gå igenom alla intygen som de ansökande skickar till oss.
Risk att man är för omogen
För Albin Ljungqvist har körkortet inneburit en större frihet. Och hans kompisar är också nöjda över att de får skjuts.
- Det har blivit en hel del skjutsande, men om jag får bensinpengar så är det bara roligt, säger han.
Hur är det att ha kompisar i bilen när man kör?
- De kan ju inte störa allt för mycket, men det har inte varit något problem.
Trots att ett körkort underlättar livet ute på landsbygden påminner trafiklärare Tommy Holmberg ändå att alla 17-åringar inte är mogna att ta körkort.
- Det är helt säkert och det borde föräldrarna också förstå. Det kräver också otroligt mycket av dem själva att klara av det med minimikörgångerna, säger han.
Max Fogdell på Traficom understryker ändå att tjänstemännen inte gör någon riskbedömning då de godkänner ansökan om att få ta körkort som 17-åring.
- Vi bedömer inte riskerna i ansökningsprocesserna, utan riskerna bedöms i förarexamen. Kvalitetskontrollen och körförmågan bedöms där.
Själv tror inte Albin Ljungqvist att han är en större risk i trafiken än andra bilförare.
- Jag tror att det är en större risk när folk blir gamla, säger han.
Artikeln bygger på ett inslag för Tv-Nytt av Marga Sandström.