Den nya programuppdateringen för passagerarplan av modell Boeing 737 MAX är klar
En ny programuppdatering för passagerarplan av modellen 737 MAX är klar. Uppdateringen har varit väntad ända sedan det framkom att MCAS-systemet kan ha varit orsaken till att två passagerarplan har störtat inom en kort tid. I olyckorna omkom närmare 350 människor.
Det centrala i uppdateringen är att det nu är två sensorer som håller koll på nosen på flygplanet. Felmarginalen är därmed mycket liten. Tidigare förekom det endast en sensor.
Piloten kan följa med sensorerna med hjälp av en singnallampa i cockpiten. Lampan varnar ifall sensorerna ger motstridiga uppgifter om nosen på planet. Att installera singnallampan kostar inget.
MCAS-systemet försöker inte längre ta flygplanet i besittning efter första försöket, utan det är möjligt för piloten att förbise MCAS och flyga planet manuellt.
Boeing går även in för att se till att piloter utbildas till att få en bättre förståelse för planets system.
Piloterna kommer vara tvungna att klara en åtminstone 21 dagar lång utbildning i vilken såväl klassundervisning som simulatorflygningar ingår.
Att installera uppdateringen tar enligt bolaget ungefär en timme och systemet kan tas i bruk genast efter att det godkänts av den amerikanska federala luftfartsmyndigheten.
Källor: AFP, Yle Uutiset