Reuters: Myndigheter kände till problemen med Boeings olycksmodell - trodde att piloterna skulle få extra träning
Flygsäkerhetsmyndigheterna i USA och EU kände till problemen med Boeings 737 Max-plan redan för två år sedan, rapporterar Reuters.
Myndigheterna visste att de normala åtgärderna för att kontrollera vinkeln på planets nos vid starten inte nödvändigtvis fungerar i alla förhållanden.
EU:s flygsäkerhetsmyndighet EASA beslutade att godkänna planet delvis med motivationen att piloterna skulle få träning där det klart skulle förklaras hur de manuellt skulle korrigera problemen.
Situationerna där det uppstår problem med vinkeln på planets nos beskrevs även som ”ovanliga”.
Men åtgärderna ingår inte i den manual för planet som Reuters sett. Boeing ville inte kommentera det EASA-dokument som Reuters fått tillgång till.
I oktober omkom 189 personer då ett Boeing Max-plan kraschade i havet utanför Jakarta i Indonesien. I mars krävde en liknande olycka med samma planmodell 157 dödsoffer utanför Addis Abeba.
Efter den andra kraschen försattes Boeing 737 Max i flygförbud.
Preliminär rapport
Boeing Max-planen är utrustade med extra stora motorer. Det påverkar planets balans och ökar risken för att planet överstegrar, eller stallar, då det lyfter.
Överstegring betyder att planets anfallsvinkel blir för hög vilket leder till förlorad lyftkraft.
Planet börjar alltså tappa höjd, nosen vänder nedåt och planet dyker tills farten ökar och anfallsvinkeln minskar så mycket att vingen återfår sin lyftkraft.
För att motverka överstegring har max-planen ett system som pressar nosen nedåt. Men systemet har inte fungerat som det borde. Nosen har pressats ned utan att piloterna vetat varför, de har sedan försökt korrigera problemet med ödesdigra resultat.
Olycksutredarna har nu preliminärt slagit fast att anti-stegringssystemet aktiverades kort före kraschen i Addis Abeba, rapporterar Wall Street Journal.
En preliminär olycksrapport ska vara klar nästa vecka, uppger amerikanska myndighetskällor.
Boeing meddelade på onsdagen att man nu uppdaterat anti-stegringssystemet för planmodellen. Bolaget lovar även mer utbildning för att hjälpa piloter att förstå hur systemet fungerar.
Att installera uppdateringen tar enligt bolaget ungefär en timme och systemet kan tas i bruk genast efter att det godkänts av den amerikanska federala luftfartsmyndigheten.
Uppdaterad kl. 13.30. preciserar och korrigerar vad som inträffar då planet överstegrar.
Källor: Reuters, AFP