Hoppa till huvudinnehåll

Åboland

De gula stadscyklarna i Åbo blev en succé - har lånats ut över 220 000 gånger

Från 2019
Uppdaterad 31.03.2019 11:03.
en lång rad gula cyklar i samma cykelställ på ett stentorg i Åbo
Bild: Nilla Hansson/Yle

Pilotprojektet med Fölicyklarna blev så lyckat att de nu har kommit för att stanna. 220 000 gånger har de lånats ut sedan lanseringen för ett år sedan.

I Åbo har stadscyklarna slagit igenom på allvar. Den som rör sig på stan kan inte undvika att lägga märke till dem. Cykelstationerna där man tar i bruk eller lämnar tillbaka sin cykel, verkar ha ökat anmärkningsvärt.

De flitigaste använder cyklarna flera gånger per dag!

Stella Aaltonen

Stella Aaltonen jobbar som projektledare på Åbo stad. Hon lyser som en sol när hon berättar om de granngula Fölicyklarna.

- Vi har nu 300 cyklar och 39 stationer. 37 är betalda av staden och två av firmor.

Turister är vana med stadscyklar

Det är inte bara vana stadsbor som har använt cyklarna utan också alldeles nya invånare och turister, berättar Aaltonen.

- De flitigaste använder cyklarna flera gånger per dag!

medelålders mörkhårig kvinna i grå kappa står framför en rad gula stadscyklar på stentorg i Åbo
Bildtext Stella Aaltonen
Bild: Nilla Hansson/Yle

Om man slår upp informationen om hur cyklarna används, ser det först lite komplicerat ut, men det verkar inte som om folk har låtit sig avskräckas av det.

- Det är registreringen som verkar lite komplicerad, men när man väl har gjort det är det väldigt lätt att använda cyklarna.

Man bör alltså ha registrera sig på webbsidan där man får en kod och sen är det bara att cykla iväg.

Olika abonnemang

Man kan ha olika abonnemang i olika prisklasser. För ett år kostar det 40 euro. Och då får man alltså använda cyklarna gränslöst dag och natt, bara man håller sig till under 30 minuter per gång.

Går man över tiden tas en avgift ut på kortet man har registrerat som kan vara en telefon, ens busskort eller bankkort.

- Det som är bra med cyklarna är också att man på samma kort ha hela familjen registrerad. Man behöver bara den samma pinkoden, säger Aaltonen.

Närbild på gul stadscykel.
Bild: Yle/Peter Petrelius

Pinkoden får man i samband med registreringen.

En lämplig rutt för familjen kan exempelvis vara från Domkyrkan till Åbo slott. Då tar man helt enkelt nya cyklar vid slottet och cyklar tillbaka.

Meningen är naturligtvis att systemet ska vara så lätt som möjligt för kunden

Stella Aaltonen

Enligt Aaltonen är cyklarna stabila och rostfria. De har lampor fram och bak, en korg framtill och sadeln kan lätt ställas in enligt behov.

Cyklarna som har varit i användning hela vintern han ännu vinterdäck som ska bytas i april.

Hoppas på ännu fler användare

Användarna har upplevt en del problem med nätkontakten i cyklarna, men det håller på att lösa sig.

- Meningen är naturligtvis att systemet ska vara så lätt som möjligt för kunden, exempelvis att det ska vara möjligt att kombinera buss, cykel, tåg och bilar och hyrbilar.

- Kanske också båtar, säger Aaltonen.

Stadscyklarna har varit ett pilotprojekt för kollektivtrafiken i Åbo som nu inför cyklarna som permanenta.

Flera granngula stadscyklar står på rad på stadscykelstation i Åbo.
Bild: Yle/Peter Petrelius

Nu när man har testat cyklarna och vet vad som kan gå fel med dem så vet man i vilken riktning man ska utveckla dem, säger Aaltonen.

- Speciellt de som först började använda cyklarna och meddelade om hur det har gått, har varit med och påverkat den kommande användningen.

Förra sommaren lånades cyklarna nästan 6000 gånger. Och nu är låneantalet redan 220 000. Stella Aaltonen hoppas nu på ännu fler användare för ju fler som använder, desto fler cyklar och stationer blir det.

Diskussion om artikeln