Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Allt dyrare att föra valkampanj inför riksdagsvalet - en inträdesbiljett till riksdagen kostade i förra valet i snitt 40 000 euro

Från 2019
Valaffischer i Helsingfors.
Bild: Yle/ Christoffer Gröhn

Att föra kampanj inför riksdagsvalet har blivit allt dyrare för de enskilda kandidaterna. En plats i riksdagen kostade i förra valet, år 2015, i genomsnitt 40 000 euro.

De som blev invalda betalade omkring en tredjedel av kampanjkostnaderna ur egen ficka, framgår i boken Kamppailu vallasta (Kampen om makten) som behandlar riksdagsvalskampanjer från år 1945 till 2015.

Kandidater som inte blev invalda år 2015 spenderade i genomsnitt 8 000 euro på sina valkampanjer.

Gäller att föra proffsig kampanj på olika plattformar

Valkampanjerna har professionaliserats vilket har höjt prislappen. Dessutom gör många kandidater kampanj på olika plattformar.

Det gäller exempelvis betald marknadsföring på sociala medier, i radio och tv samt flygblad. Allt kostar.

Vill man vara synlig för väljarna kan det vara lönsamt att synas på så många plattformar som möjligt.

År 2011 spenderade kandidaterna något mindre på sina kampanjer. Orsaken var bland annat den ekonomiska recessionen.

På ett längre perspektiv har budgetarna för valkampanjerna ändå stadigt fortsatt stiga.

Artikeln baserad på Yle uutisets artikel.

Diskussion om artikeln