Äventyraren Bertrand Piccard vill ha modiga politiker som vill lösa klimatkrisen snabbt och smärtfritt
Problemet är varken flygresor eller konsumtion, utan att vi inte har implementerat den nyaste teknik vi har. Det anser Bertrand Piccard, en av världens mest inflytelserika klimatoptimister.
- Jag är en upptäckare som utforskar livet, och olika sätt att tänka och att agera.
Den idag 60-åriga Bertrand Piccard är en liten man, inte direkt kort, men hälsosamt smal som äventyrare och upptäckare brukar vara.
Han utstrålar också den positiva energi som krävs av en person som har flugit jorden runt både med gasballong och solenergidrivet plan.
"Vi människor har en stor potential"
- Jag är en optimist när jag ser all den kreativitet och den förmåga att lösa problem som människor har. Men jag är en pessimist när jag ser hur vi inte implementerar de lösningar vi har, säger Piccard
Piccard har gjort det till sitt livsverk att få mänskligheten att utnyttja sin potential. För det här ändamålet har han bildat stiftelsen Solar Impulse Foundation.
Stiftelsen inrättades för ett par år sedan Solar Impulse Efficient Solutions Label.
Inom ramen för det projektet söker stiftelsen upp innovationer och idéer som redan i dag är både miljövänliga och ekonomiskt genomförbara.
Piccard är mån om att jag ska förstå hans klimatoptimistiska budskap i detalj. Klimatoptimism betyder att man tror att vi kan lösa klimatkrisen just med hjälp av tekniska innovationer.
Piccards klimatoptimistiska budskap i fyra citat
- Vi stöder inte den linje många miljöpartier har - att vi måste sluta konsumera och minska på tillväxten, säger Piccard med hänvisning till stiftelsens arbete. Det skulle leda till en stor ekonomisk kris.
Han är till sin utbildning psykiatriker och anser att många miljöpartier- och organisationer inte förstår mänskans psykologi.
- Om du uppmanar folk att ändra på sin livsstil kommer de att kämpa emot.
Det är alltså åtminstone till stor del miljövännernas ofta goda intentioner som har gjort att ekologiska frågor väcker så stort motstånd.
- Vi måste hjälpa mänskor att leva ett gott liv med mindre påverkan på miljön. Det är den enda möjliga riktningen.
Vi måste hjälpa mänskor att leva ett gott liv med mindre påverkan på miljön.
Bertrand Piccard
Många klimatexperter kritiserar klimatoptimister som Piccard. De anser att den teknologiska utvecklingen går för långsamt och att vi inte har tid att vänta på något som kanske aldrig blir av.
Piccards budskap är att de har fel på båda punkterna. Problemet i dag är att våra samhällen är byggda kring föråldrade tekniska lösningar och att nya idéer implementeras för långsamt.
- I dag har vi glömt bort innovationen, det rådande tankesättet är optimering, säger Piccard. Optimering betyder att vi finslipar den teknik vi har istället för att introducera nya innovativa lösningar.
Han lyfter fram bilarnas förbränningsmotor som paradexempel, en teknik som utvecklades i mitten av 1800-talet. Också flygplans- och båtmotorer bygger på gamla idéer.
Enligt Piccard finns det innovativa och både tekniskt och kommersiellt gångbara alternativ till alla våra gamla motorer.
Vi kunde också isolera våra hus flera gånger effektivare än det görs i dag.
- Om vi implementerade all den klimatvänliga teknologi som finns skulle vi redan i dag klara av att halvera våra globala koldioxidutsläpp.
I dag har vi glömt bort innovationen, det rådande tankesättet är optimering.
Piccard anser att mänskligheten hittills inte alls har gjort bra ifrån sig.
- Vi borde till exempel för länge sedan ha tagit smarta elnätverk i bruk, som med hjälp av artificiell intelligens kombinerar förnybar energi, energilagring och en effektiv användning av energi.
Men, å andra sidan, så ser det ut som om vi är nära en brytpunkt inom många områden.
- En eldriven bils motor har en verkningsgrad på 97 procent, det vill säga en så stor del av energin används för att för att föra motorn framåt. I en förbränningsmotor är verkningsgraden 27 procent.
Det här är en relevant detalj som enligt Piccard inte har fått tillräckligt mycket uppmärksamhet i debatten.
- En elbil är alltså tre gånger effektivare än en bensindriven bil, betonar han. Värmepumpar, LED-lampor - det finns redan många exempel på att energieffektiva innovationer tar plats på marknaden.
Det här har skett genom att politikerna har styrt marknaden, ofta genom att sluta stöda gamla och ineffektiva industrier.
Kort sagt, våra makthavare måste tillåta marknaderna att bli fria i stället för att lyssna på de inflytelserikaste industriernas lobbyister.
- Den ekonomiska tillväxten kommer att bygga på kvalitet och du som företagare tjänar pengar på att satsa på kvaliteten i stället för på kvantiteten, alltså billig massproduktion.
Genom hela den nästan en timme långa intervjun med Bertrand Piccard skiner hans ansikte av optimism.
Att han både är intelligent och har en förmåga för både den stora bilden och detaljer är uppenbart.
För den som inte känner till honom sen tidigare kan lite familjehistoria ur de gamla arkiven här vara på sin plats.
Familjen Piccard hör till den schweiziska staden Lausannes mest kända - och efter ett par dagar i staden kan jag med ganska stor säkerhet säga älskade familjer.

En handfull Piccarder har under snart hundra år varit världsledande i ballongflygning och utforskning av jordens atmosfär och stratosfär.
Mest känd av dem är Auguste Piccard, som under 1930-talet gjorde 27 flygningar med gasballong, som högst på 23 kilometers höjd.
Han uppfann också ubåtar för extrema djup - och testade dem i Genevesjön.
Auguste och hans son Jacques byggde den farkost, kallad batyskafen Trieste, som år 1960 tog Jacques Piccard och amerikanen Don Walsh ner till botten av Marianergraven.

Marianergraven är världens djupaste ställe och gravens botten ligger 10 971 meter under havets yta. Trieste befann sig som mest på 10 916 meters djup.
Jacues var alltså Bertrand Piccards pappa.
Och Bertrand flög alltså non-stop runt jorden i en gasballong tillsammans med britten Brian Jones för exakt 20 år sedan.
Under 2015 och 2016 flög han tillsammans med landsmannen André Borschberg ett solenergidrivet plan, Solar Impulse 2, jorden runt helt utan andra energikällor.
Inte non-stop, ska väl påpekas, utan de två männen turades om att flyga planet under en period på ett år och fyra och en halv månad.
- När jag landade kändes det som om jag kom tillbaka till en förgången tid - en föråldrad värld, säger han om det äventyret.
När jag landade kändes det som om jag kom tillbaka till en förgången tid - en föråldrad värld.
- En värld med förbränningsmotorer och förorenande och ineffektiva värme-, nedkylnings- och belysningssystem, med smutsig ocg energi. Världen kunde vara så mycket modernare.
Enligt Piccard inspirerade hans och Borschbergs resa flera flygplanstillverkare att börja utveckla eldrivna flygplan för passagerartrafik.
- För två och ett halvt år sedan sade jag att inom tio år kommer vi att kunna resa korta distanser med eldrivna plan, nästan lovar han. Nedräkningen har börjat.
Många statsöverhuvud jag möter skulle vilja göra mer för miljön, men de känner inte att ... väljarna eller medierna förmedlar dem en bild av att det här är tillräckligt viktiga frågor.
När jag kom till Piccards kontor för vårt möte satt han i telefonsamtal med Frankrikes president Emanuel Macrons kontor. De avtalade om ett eventuellt möte.
Piccard är en man som har tillgång till makthavare och han berättar att han har positiva erfarenheter av Finlands före detta miljöminister Kimmo Tiilikainen.
- Han är en seriös man. Det brukar nordiska politiker vara.
- Många statsöverhuvud jag möter skulle vilja göra mer för miljön, men de känner inte att de har det stöd de behöver, säger Piccard.
Han menar att varken väljarna eller medierna förmedlar dem en bild av att miljön och klimatet är tillräckligt viktiga frågor.
- Därför är jag väldigt hoppfull nu när barnen ordnar sina klimatstrejker. De sänder en väldigt tydlig signal till politikerna.
Och de kan påverka kampanjerna inför EU-valet i maj.
Piccard riktar också kritik mot journalister.
Klimatstrejkerna sänder en väldigt tydlig signal till politikerna. De politiker som värnar om klimatfrågor har barnens stöd.
- Om vi bara pratar om problemen känner de flesta bara att situationen är hopplös. Vi måste prata mer om lösningarna än om problemen.
Om politikerna säger Piccard att vi borde komma ifrån dem som ser det som sin uppgift att bara räkna pengar och decimaler. Det är tjänstemännens uppgift.
- Människor är trötta på att det finns så få politiker med en tydlig vision om vart vi är på väg, säger Piccard.
Han röstar alltid på politiker som är visionärer och som inte är låsta i enstaka ideologier utan som kan ta idéer från alla sidor.
- Om jag vore president, skulle jag sluta tala så mycket om år 2050 och en framtid då ingen av oss finns kvarm säger han.
Läs Svenska Yles artikel om EUs klimatmål här.
- Jag skulle tala om hur vi ska uppnå våra klimatmål på fem eller tio års sikt. Väljarna vill ha klara och tydliga visioner och just nu är det nästan bara populisterna som erbjuder sådana.
Som avslutning ger Piccard ett konkret tips på en ny klimatlag som han tycker kunde introduceras genast.
... och här fler av Piccards uppmaningar till politiker och väljare
- Det första steget är att beskatta flygbränsle, det är inte att förhindra människor att flyga. Och intäkterna från skatten ska gå direkt till att skydda miljön, säger Piccard.
Det första steget är att beskatta flygbränsle ... och intäkterna från skatten ska gå direkt till att skydda miljön.
Bertrand Piccard
Svaret på frågan om vilken seriefigur professor Auguste Piccard stod som förebild för är professor Kalkyl i seriealbumen om Tintins äventyr.