Hoppa till huvudinnehåll

Yles år 2018

Dialog med finländarna

Från 2019

Vi för en dialog med finländarna på många olika sätt och följer med responsen vi får varje dag.

Finländarna kan till exempel vara med om att skapa program och innehåll genom att skicka ett meddelande till ett tv- eller radioprogram via sociala medier, tipsa om nyheter, delta i en debatt genom att kommentera en webbartikel eller anmäla sig till studiopubliken eller statist i Yles program.

Vi ber regelbundet finländarna att tycka till om Yles utbud och tjänster i olika undersökningar, intervjuer och användarpaneler. Synpunkterna sammanställs och används i strategiarbetet och planeringen av innehåll. Till exempel Yle-rådet, som består av representanter för olika specialgrupper, utvärderar och testar nya tjänster tillsammans med utvecklarna.

Vi för hela tiden en öppen dialog med finländarna, medborgarorganisationerna, myndigheterna, beslutsfattarna och andra samhällsinstitutioner. Här finns mer information om vårt samarbete med intressentgrupper.

Vi tackar för riklig respons!

Vi tar emot respons genom många olika kanaler: via e-post, telefon och på webben, inklusive via sociala medier. Den respons som vi får från finländarna hjälper oss att utveckla innehållet och tjänsterna.

År 2018 fick vi

Vi får cirka 40 000 meddelanden per vecka, det vill säga över 2 miljoner meddelanden per år. Nittio procent av den stora volymen kommer via sociala medier, och det är omöjligt att föra statistik över alla dessa meddelanden. Den rikliga responsen är ett tecken på att Yle berör och Yle är viktigt.

På grund av den stora mängden respons kan vi tyvärr inte svara alla personligen.

Vi uppskattar ändå din respons och vi läser alla meddelanden som skickas till Yle. Läs om hur du kan ge oss respons via olika kanaler.

På videon kan du se Yles band U1 framföra respons som vi mottagit på SuomiAreena i Björneborg. Läs också nyhetsartikeln (på finska).

Yle Uutisten bändi esitti yleisöpalautetta torikansalle Porissa - Spela upp på Arenan

Under året tog vi emot cirka 138 000 statistikförda kontakter per telefon, e-post eller på webben. Mängden respons har ökat stadigt från år till år, men ökningen har planat ut de senaste åren.

Största delen av den statistikförda responsen gällde programmen och Yle Arenan. Vi fick cirka 3 200 responsmeddelanden på svenska. Cirka 6 900 meddelanden gällde teknisk respons om radio- och tv-sändningar, och cirka 3 500 meddelanden gällde Yle-kontot.

Många tyckte till om reformen av Yle Puhe, musikprofilen i Radio Suomi, presidentvalet och referaten från fotbolls-VM.

Yle-ombudet arbetar för transparent journalistik

Yles chef för publikdialog, vårt publikombud, Sami Koivisto har som uppgift att främja transparent journalistik och föra en dialog med finländarna om hur medierna arbetar.

Sami svarar på finländarnas frågor i bland annat frågekvällar om Yle i Radio Suomi och i sin blogg (på finska) https://yle.fi/yletyyppi. Han nås också via sociala medier, till exempel på Twitter på @SamiKoivisto.

I frågekvällarna redogör vi för journalistiken på Yle och svarar på finländarnas frågor. I sändningen 27 november 2018 tyckte finländarna till om bland annat Yles ansvarsfrågor, bildningsuppdrag, musikutbud, yttrandefrihet, fejknyheter, hatretorik, Yles finansiering och journalisternas utbildning och hot i arbetet.

Vi fick in över 500 frågor och 100 telefonsamtal. Tack för dessa!

Lyssna på inspelningen från frågekvällen den 27 november 2018 på Yle Arenan på finska:

Sami deltog i hundratals diskussioner och evenemang under 2018. Det går bra att bjuda in honom för att diskutera till exempel hur viktigt det är för journalistiken i dag att lyssna på publiken.

På Yle samarbetar Sami med de ansvariga redaktörerna och arbetar i par med chefen för journalistisk standard och etik. Han ger också medarbetare stöd i olika frågor som handlar om interaktion med publiken och utbildar redaktörer i hur de ska bemöta hatretorik.

På andra språk