Mest tittade, lyssnade och lästa under året
Vi garanterar alla lika tillgång till information, upplevelser, underhållning, bildning och individuell förkovran.
År 2018 nådde vi 95 procent av finländarna via tv, radio och på webben. Vi nådde 77 procent av finländarna per dag.
Ungefär åtta av tio finländare anser att våra tjänster är intressanta.
Allt detta hade du tillgång till under 2018 i tv, radio och på Arenan
Beräkningarna beaktar de tv-program som publicerats på Arenan 2018.
Yle TV1 är den mest tittade tv-kanalen i Finland – Fest på slottet intresserade mest
Tv är fortfarande det medium som förenar finländarna, trots att tv-tittandet minskat något jämfört med året innan.
- Via tv nådde vi ut till 78 procent av finländarna varje vecka och till 52 procent varje dag.
- Yle TV1 var även i fjol den mest tittade tv-kanalen i Finland.
- Vi hade cirka 18 850 timmar tv-sändningar. Av detta var 41 procent helt nytt utbud.
- Utbudet bestod till 54 procent av inhemska program och till 88 procent av europeiska program.
- Yle Fem sände cirka 2 380 programtimmar. Kanalen nådde ut i genomsnitt till 410 000 tv-tittare per dag.
Våra mest tittade program i tv var självständighetsdagens festmottagning, herrarnas 50-kilometers skidåkning under OS i Korea samt EM i friidrott.
Innehållens andel av programtimmarna i tv 2018, totalt 18 852 timmar

- 27% Drama
- 27% Fakta
- 14% Riksnyheter och aktualiteter
- 11% Kultur och underhållning
- 11% Sport
- 8% Barn och unga
- 2% Regionala nyheter och aktualiteter
Yle Radio Suomi är den mest lyssnade kanalen i Finland – Onnen sävel är en populär långkörare
Radiolyssnandet var i stort sett oförändrat.
- Räckvidden för våra radiokanaler var 53 procent per vecka och 36 procent per dag.
- Bland den svenskspråkiga befolkningen över nio år nådde vårt radioutbud 92 procent varje vecka och 73 procent varje dag.
- Yle Radio Suomi behöll sin ställning som den mest lyssnade radiokanalen i Finland.
- Vi sände sammanlagt 94 592 programtimmar i radio.
- Andelen musik i det riksomfattande utbudet var 50 procent.
- Andelen inhemska program i radio var 99 procent.
Våra mest lyssnade program på radio var Morgonettan på Yle Radio 1, Onnen sävel på Yle Radio Suomi, YleX Aamu och Yle Puhes Politiikkaradio.
Innehållens andel av programtimmarna i radio 2018, totalt 47 234 timmar

- 52% Kultur och underhållning
- 20% Riksnyheter och aktualiteter
- 18% Fakta
- 6% Regionala nyheter och aktualiteter
- 3% Sport
- 1% Drama
- 0% Barn och unga
100 miljoner fler uppspelningar på Yle Arenan – populärast var Pirjo och Vov-patrullen
- På Arenan gjordes 620 miljoner starter, antingen för videoprogram och -inslag, audioprogram och -inslag eller för live radio- och tv-sändningar – alltså i genomsnitt nästan 1,7 miljoner starter per dag. Det innebär en ökning med nästan hundra miljoner.
- Räckvidden för Arenan var 53 procent per vecka och 36 procent per dag.
På Yle Arenan intresserade Pirjo, Vov Patrullen, Karppi och Sorjonen mest.
På webben läste finländarna grävande reportage och deltog i tävlingar
- Yles webb- och mobiltjänster hade i medeltal 3 579 000 besökare varje månad.
- Våra webbtjänster hade en veckoräckvidd på 63 procent avöver 15-åriga finländare, det vill säga cirka 2,7 miljoner människor.
De mest lästa webbartiklarna handlade om bland annat maktbruk inom filmbranschen, våld i nära relationer samt bemötande av barn med särskilda behov på vårdinrättningar.
Finländarna kunde också testa sina kunskaper om OS i Kisapähkinä (på finska) och om fotbolls-VM i Futistietäjä (på finska).
Ta del av Yles kundrelationer 2018 presentation (pdf) av det mest tittade, lyssnade och lästa utbudet.