Vi levererar tjänster på webben, i tv och radio till alla på lika villkor
Yles tjänster bygger på lika villkor, med andra ord att vem som helst kan ta del av vårt utbud oavsett sin ekonomi och bostadsort.
Vårt mål är att finländarna ska ha tillgång till Yles utbud – enkelt och varhelst de vill kommat åt det.
Vi utnyttjar allt mer artificiell intelligens i utvecklingsarbetet och satsar på utvecklingen av webb- och mobiltjänsterna för att kunna erbjuda innehåll som är ännu mer situationsanpassat än tidigare.
Enligt publikmätningar är våra webbtjänster populärast och mest värdesatta i Finland. Våra tv- och radiokanaler är också populärast i landet.
I tv gjorde vi förbättringar för att göra det enklare att hitta programmen i Yle TV2 samtidigt som vi gav kanalen en fräschare profil. Vi ökade textningen på svenska i programutbudet på kanalplatsen Yle Teema & Fem.
Inom FM-radio gjorde vi justeringar i innehållet. Vi fortsatte också utvecklingen av audioinnehåll och publicerade bland annat tjugo nya poddserier på Arenan.
Yle Arenan är Finlands ledande webbvarumärke i både inhemsk och internationell jämförelse
År 2018 satsade vi på att utveckla utbudet på Yle Arenan och göra det tillgängligt på olika plattformar. Yle Arenan är Finlands populäraste strömningstjänst med som mest nästan tre miljoner användare i månaden.
I en prestigemätning av webbvarumärken utsåg finländarna Yle Arenan till Finlands ledande webbvarumärke för sjätte gången i följd. Dessutom toppade Arenan för första gången också den internationella jämförelsen med totalt 146 finländska och utländska varumärken.
Här får ni ett litet tack, finländarna!
Videoinnehåll på Arenan blev tillgängligt för användare på resa inom EU
Vi var det andra rundradiobolaget i Europa som genomförde EU-förordningen om dataportabilitet, vilket medförde en märkbar förbättring i tillgången till Yle Arenan utomlands. Genom reformen i november 2018 fick personer med fast adress i Finland tillgång till videoinnehållet på Arenan med Arenan-appar då de reser inom EU.
Användning av Arenan inom EU förutsätter att användaren bekräftar sin hemort i Finland och har ett Yle-konto.
Åtkomsten till audioinnehåll och Arenan med webbläsare inom EU möjliggörs under början av 2019.
Yle-kontot maxar Yles tjänster
Vi arbetar för att förbättra den individuella servicen och utvecklingen av innehållet med hjälp av Yle-kontot. Bland annat möjligheten att markera favoritprogram eller fortsätta titta där man blev i programmet med en annan enhet förbättrar användarupplevelsen på Arenan.
Gränsen på en miljon Yle-konton spräcktes 9 oktober 2018 och vid utgången av året hade antalet konton nått nästan 1,1 miljoner. Konton har registrerats jämnt av finländare i alla åldrar.
Personer som loggat in på Yle-kontot använder nästan fyra gånger mer tid på Yle Arenan än personer som inte har loggat in. Över 45-åringar tillbringar mest tid som inloggade på Arenan.
Många av de inloggade användarna är trogna vänner av Yles utbud, men även för sporadiska användare är det lättare att hitta intressant innehåll som inloggade. Användarna lyssnar också mer på audioutbud som inloggade. Tack vare sportutbudet åstadkom tjänsten yle.fi en stor ökning i finländarnas användning av Yle-kontot.
Ny teknik och artificiell intelligens hjälper i arbetet
Vi har tagit steg för att införa ny teknik och startat olika experiment. Som exempel kan nämnas Svenska Yle som var det första mediebolaget i Finland som införde röststyrning i sitt utbud. Nu går det att lyssna på senaste nyheter, poddar, aktualitetsprogram och radiokanaler i smarta enheter med stöd för Google Assistent.
Vi testade också första gången direktsända intervjuer med AR-teknik, då vi i samband med vinter-OS i Pyeongchang intervjuade en person som med hjälp av AR-teknik hade lagts in i en verklig omgivning.
Med hjälp av AI-assisterad bild- och ljudanalys kunde vi också göra det lättare att hitta innehåll på Arenan.
I oktober lanserade vi som första i världen smarta aviseringar av rekommenderade nyheter som nyhetsroboten Voitto skickar från Nyhetskollen till låsskärmen på mobila enheter (läs på finska eller på engelska). Över 10 000 har redan tagit i bruk aviseringarna.