Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Spanjorer bygger hemlig racingbåt – Nautor har produktionen tryggad för två år framåt

Från 2019
Uppdaterad 25.04.2019 10:43.
Många projekt väntar på att bli klara i Nautors produktionshall
Bildtext Segelbåtstillverkning vid Nautor.
Bild: Yle/Kjell Vikman

Nautors nya hall vid Alholmen i Jakobstad blev klar i februari och den har inneburit ett stort lyft för segelbåtstillverkningen vid varvet.

Sexton båtar ska sjösättas före midsommar och i augusti fylls hallen på nytt med nya projekt inför följande säsong.

Det stora projektet för tillfället är en 125 fots racingbåt som ska slå hastighetsrekord över Atlanten, om allt går väl.

Det projektet är omgivet av mycket hysch-hysch och inte ens vid Nautor vet man enligt vd Kjell Björklund vem beställaren är.

Kontorsdelen vid Nautor i Jakobstad
Bildtext Nautors kontor i Jakobstad.
Bild: Yle/Kjell Vikman

Sysselsättningsläget är gott och Nautor söker ständigt ny personal.

På plats vid varvet finns också ett 60-tal personer från olika håll i Europa, många är båtbyggarspecialister från Spanien.

Det finns också anställda som kommit ända från Sydafrika och Australien för att få jobba vid Nautor.

Korsa Atlanten i mer än 40 knop

Många av de utländska experter som för tillfället finns på plats vid Nautor är kopplade till projektet med racingbåten på 125 fot.

Båten byggs enkom och enbart för att slå det gällande hastighetsrekordet över Atlanten med en enskrovsbåt. Då gäller det att nå farter bra långt över 40 knop. Båten byggs i kolfiber och måste bli extremt lätt.

- I Spanien har man en historia med att bygga båtar för Volvo Ocean Race och America's Cup. Via våra kontakter har vi fått in mellan tio och 15 personer från Spanien som jobbar kontinuerligt med vårt projekt, säger Nautors vd, Kjell Björklund.

Den första Nautorbåten och en ny 78 fots båt under produktion
Bildtext En gammal Swan 36 i Nautors hall.
Bild: Yle/Kjell Vikman

Enligt Björklund har spanjorerna stor erfarenhet av båtbyggande i kolfiber, lätta båtar i hög kvalitet. I racingteamet finns också folk från trakten som lärs upp i racingbyggande.

- Nästa racingprojekt kan vi till största delen bygga med eget manskap.

Tanken var först att projektet skulle förverkligas i Spanien.

- Nu ser vi att det bästa stället att bygga båten ändå är i Finland.

Racingprojektet omges med stor sekretess och några detaljer ges inte ut och inga bilder får heller tas på båten som än så länge inte är mycket mera än ett tomt skrov med en del mellansektioner.

Nya hallen togs i bruk i början på året

Den nya hallen som togs i bruk i februari öppnar helt nya möjligheter till båtbyggande och för tillfället är 16 projekt igång.

Det två första båtarna från den nya hallen sjösattes på tisdagen och före midsommar ska alla båtar ha sjösatts.

Nautor arbetar enligt en långsiktig plan säger vd Kjell Björklund och företaget ska bli ett solitt och lönsamt företag.

Projekten ligger sida vid sida i nya hallen
Bildtext Segelbåtstillverkning vid Nautor.
Bild: Yle/Kjell Vikman

De gångna åren har ofta handlat om ekonomiska problem och permitteringar, varvat med expansionsperioder.

Vad antalet anställda beträffar är företaget nu tillbaka på den nivå som rådde 2004-2006. Nautor har nu 270 egna anställda och 120 inhyrda personer, varav ett 60-tal kommer från olika länder i Europa men också från andra håll i världen.

Nya modeller har tagits i bruk och i augusti kommer den nya hallen igen att vara fylld med båtar för kommande säsong.

Den lokala ledningen har enligt Björklund getts fria händer att utveckla varvet av den italienska ägarsläkten Ferragamo.

- Vi har alla tiders orderstock och vi säljer så gott som varje vecka en ny båt.

Arbetskraftstillgången är en utmaning

Nautor, liksom många andra företag i Jakobstadsregionen, lider av brist på arbetskraft.

Vd Kjell Björklund räknar med att 450 000 arbetstimmar kommer att utföras vid företaget 2019, av den här mängden står den egna kapaciteten för 320 000 timmar och resten köps in från när och fjärran.

- Helt klart är det en utmaning att få ungdomar intresserade av att bygga båtar, vi hoppas att folk utifrån stannar här, tar med sig sina familjer och flyttar hit permanent och skapar sig en framtid här.

Esteban Navarro trivs i Jakobstad

Esteban Navarro hör till den grupp av spanjorer som för tillfället arbetar vid Nautor. Det var racingprojektet som lockade honom eftersom det handlar om en extremt snabb och stor båt.

Esteban kommer från Castellon, några mil norrut från Valencia där han byggt båtar.

De andra spanjorerna som arbetar på projektet har ofta flyttat mellan olika båtprojekt men för Esteban är det första gången han är med och bygger båtar utanför Castellon.

Båtbyggaren Esteban Navarro och vd Kjell Björklund vid ett av projekten
Bildtext Esteban Navarro och Nautors vd Kjell Björklund.
Bild: Yle/Kjell Vikman

- Det finns folk här från Spanien, Portugal, England. I sådana här projekt kommer folk från hela världen, säger Esteban Navarro.

Familjen flyttade med till Finland

Esteban tog med sig familjen när han flyttade till Finland i december ifjol och han säger att de kommer att stanna åtminstone tills racingprojektet är klart.

Det är inte heller omöjligt att han stannar i landet och fortsätter att jobba på Nautor.

Dottern Carla, nio år, går redan i skola i Jakobstad. Han hoppas att hon ska lära sig både svenska och finska under den här tiden.

- Utbildningssystemet är mycket bra i Finland och därför tog jag med familjen och dottern.

De finska umgängesvanorna är annorlunda än de spanska och det har tagit sin tid att komma underfund med den saken.

- Vi spanjorer är inte vana att tillbringa så mycket tid hemma, vi är vana att gå ut och möta vänner. Det är en annan sorts liv i Spanien.

Diskussion om artikeln