Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

"No foreigners" - det är turistboom i Japan men på många restauranger och badhus är utlänningar inte välkomna

Från 2019
Att hyra kimono och gå runt som en geisha är populärt särskilt bland kinesiska turister.
Bildtext Att hyra kimono och gå runt som en geisha är populärt särskilt bland kinesiska turister.
Bild: Jon Thunqvist

Giondistriktet i Kyoto är framförallt känt för att här finns många av de tehus där Japans berömda geishor underhåller. Har man tur kan man få se en livs levande geisha trippa fram på de smala gatorna på väg till nästa uppträdande.

På en gata ett kvarter längre bort börjar folkmassan - minst ett hundratal personer - plötsligt röra sig som en enda kropp, med ett bestämt mål.

Man kan höra ropen “en geisha, där är hon, där är hon”

Mobiler på selfiesticks vajar likt vassrör över folkmassan, men vissnar och dör när geishan blixtsnabbt smiter in bakom ett dörrförhänge. Men så går larmet igen - “därborta är en till” och folkmassan ändrar riktning på nytt.

Skådespelet upprepar sig dag efter dag, varje dag, året runt. Ständigt nya turister som trängs på trottoarerna och fyller lokalbussarna till bristningsgränsen.

Kyoto populärt besöksmål i mer än tusen år.

Staden började ta emot resenärer från när och fjärran redan år 794 när den blev officiell huvudstad.

Idag finns några av Japan mest kända sevärdheter här, som det Gyllene templet och Nijo-borgen varifrån shogunerna styrde.
Sevärdheter som lockar besökare från när och fjärran.

Det Gyllene Templet i Kyoto är en turistmagnet som lockar miljontals turister varje år.
Bildtext Det Gyllene Templet i Kyoto är en turistmagnet som lockar miljontals turister varje år.
Bild: Jon Thunqvist

– Jag tycker japanerna är så artiga och vänliga. Som kund får man ett väldigt bra bemötande och bra service. Alla ler och det känns som dom verkligen menar det. Och överallt man kommer är det rent och fint, säger Mei Loo från Shanghai.

Hon är i Japan för första gången och uppenbart nöjd med sitt besök. Som många andra kinesiska unga tjejer har hon hyrt en kimono dagen till ära.

30 euro om dagen kostar det att gå runt i Kyoto klädd som en geisha. Konceptet har gjort stor succé, särskilt bland kineser.

Det är inte många år sedan kineser knappt var välkomna i Japan och varje resa krävde komplicerade visumansökningar med referenser och inbjudningsbrev.

Numera kan Pekingbon susa över till Kyoto på en långweekend nästan lika lätt som européer åker till Barcelona eller Paris.

– Det som slår mig är att det är så tyst på tågen. Hemma i Peking är det alltid hög ljudvolym när alla pratar i mun på varandra. Japaner är helt annorlunda än vi kineser, säger dataingenjören Wang från Peking. Han är i Kyoto tillsammans med sin fästmö.

Varje månad kommer en dryg miljon kineser till Japan, alltså 30 000 kineser varje dag, året runt. I ekonomiska termer är det enorma summor som turisterna tillför den japanska ekonomin.

Körsbärsblomningen är högsäsong för turistindustrin i hela Japan, här i Kanazawa.
Bildtext Körsbärsblomningen är högsäsong för turistindustrin i hela Japan, här i Kanazawa. Den är över på en vecka och en årlig höjdpunkt för japaner, och numera även utlänningar.
Bild: Jon Thunqvist

Från att i alla år ha legat på minus visar turistnäringen numera plus, rent nationalekonomiskt. Den summa som inkommande turister tillför den japanska ekonomin är alltså större än den summa japanerna själva gör av med när de reser utomlands.

Och får de styrande som dom vill ska turistindustrin växa ännu snabbare det närmaste decenniet.

32 miljoner besökare i år ska bli 60 miljoner år 2030.

Sikte på miljoner fler turister inför sommar-OS 2020

– År 2020 när Tokyo arrangerar sommarolympiaden hoppas vi på 40 miljoner turister och 80 miljarder dollar i omsättning. Vi vet att det blir tufft att uppfylla det målet men vi ska göra allt vi kan, säger Ryoichi Matsuyama, fram till nyligen chef för det japanska turistrådet.

Den japanska huvudstaden genomgår just nu en uppfräschning fullt i klass med 1964 då Tokyo senast stod värd för OS. Det byggs nya arenor, motorvägar och bostäder för de tävlande.

Skyltar och stationsutrop finns numera på minst fyra språk och runt tunnelbanestationerna patrullerar personal redo att hjälpa besökare som förirrat sig i transportsystemet.

Försäljarna i elektronikaffärerna i Akihabara - en stadsdel i Tokyo som är specialiserad på hemelektronik - lockar med rea och sänkta priser.

Varuhus på 7-8 våningar fyllda med mobiltelefoner, kameror, tv-skärmar stora som biodukar, toalettsitsar med inbyggd tvätt och varmluftstork och det mesta däremellan.

I vad som kan beskrivas som "en enes död den andres bröd" har oro i världen påverkat internationella resmönster de senaste åren.

Det har gynnat destinationer som Japan och Island, isolerade önationer som bägge anses hyfsat säkra och där risken för terrordåd får sägas vara liten jämfört med Sri Lanka, Sydostasien och Västeuropas storstäder.

Fullt av folk- men du behöver inte umgås med någon

Japan är inte bara säkert, det är exotiskt också. Var annars hittar man ett shoppingcenter där en humanoidrobot sitter i receptionen och ger kunderna tips om affärer och sevärdheter?

Det som började med drömmen om att tillverka den konstgjorda människan, är nu mer av en gimmick som visar på det enastående tekniska kunnande som Japan besitter. Det finns hotell där gästerna servas av en hel stab med robotar och där man aldrig möter en levande människa.

Så långt är allt väl. Men nu frågar sig allt fler om turistsatsningen kanske kostar mer än den smakar.

I Kyoto har det börjat dyka upp skyltar med “No foreigners” - inga utlänningar lite här och var.

Skyltar i geishadistriktet Gion i Kyoto som talar om att man inte får vidröra geishorna.
Bildtext Se men inte röra - skyltar i geishadistriktet Gion i Kyoto talar om att man varken får vidröra geishorna, röka eller använda selfiesticks.
Bild: Jon Thunqvist

Vissa restauranginnehavare har som regel att neka utlänningar bord. “De är stökiga, högljudda och stör våra japanska gäster”, är den vanliga förklaringen.

En del badhotell låter medvetet bli att ha en hemsida på engelska, för att slippa utländska besökare

Som om det inte vore nog att utlänningarna inte har vett att föra sig, så har Japans växande popularitet gjort att utländska jättar fått upp ögonen för den japanska turistindustrin.

De traditionella aktörerna, som hotell och taxibolag, slåss nu med tjänster som Uber och AirBnB.

– Problemet med AirBnb är att det i många fall blivit som vanliga hotell, men det görs i smyg, säger fastighetsanalytikern Shinji Takahashi.

Det finns folk som satt i system att köpa lägenheter bara för att hyra ut dom. Grannarna får inget veta och det skapar oro och misstänksamhet när främmande människor hela tiden kommer och går

― Shinji Takahashi, fastighetsanalytiker

En som välkomnar utlänningarnas intåg är Yoshiharu Hoshino, vd för resejätten Hoshino Resorts. Han menar att en ökad konkurrens på sikt kommer att gynna de japanska reseföretagen.

– Många i branschen är rädda för konkurrens från AirBnB och liknande tjänster, men jag ser det som ett bra tillfälle att kräva att hela marknaden avregleras. Det skulle alla tjäna på. Vår verksamhet är omgärdad av en mängd regler som varken gynnar oss eller våra gäster.

- Med en friare marknad skulle vi bli mer konkurrenskraftiga, säger Hoshino och tar casinoverksamhet som ett exempel.

Fram till nu är casinoverksamhet förbjudet i Japan, men det är en potentiell kassako som kan vara verklighet lagom till de olympiska spelen nästa år.

En sak tycks vara säker, vare sig man är geisha, hotellägare eller bara en enkel vän av ordning. Utlänningarna kommit för att stanna - också till Japan.

Diskussion om artikeln