Hoppa till huvudinnehåll

Utrikes

Tobaksbolag stoppar kampanj på sociala medier – bröt mot sina egna regler

Från 2019
Tobaksbolaget Philip Morris internationella huvudkontor i Lausanne i Schweiz.
Bildtext Tobaksbolaget Philip Morris internationella huvudkontor i Lausanne i Schweiz i september 2013.
Bild: EPA/LAURENT GILLIERON

Tobaksbolaget Philip Morris International har avbrutit en marknadsföringskampanj på sociala medier där influerare har gjort reklam för bolagets nya tobaksprodukt.

Bolagets interna regler förbjuder att tobaksprodukter marknadsförs med hjälp av kändisar eller modeller som är eller ser ut att vara yngre än 25 år.

Philip Morris avbröt kampanjen efter att nyhetsbyrån Reuters hade bett bolaget kommentera bilder och inlägg på sociala medier.

Där fanns bland annat ett betalt inlägg där en 21-årig influerare från Moskva gjorde reklam för tobaksprodukten som marknadsförs som ett hälsosammare alternativ till cigarretter.

Bolaget säger i en kommentar att inga lagar har brutits och att influeraren i fråga är en myndig rökare, men att bolaget har brutit mot sina egna regler.

Den amerikanska föreningen The Campaign for Tobacco-Free Kids säger i en kommentar till Reuters att Philip Morris ändrar sitt beteende bara när bolaget ertappas på bar gärning.

Källa: Reuters

Diskussion om artikeln