Österbotten ligger efter i försäljningen av bilar med förnybar energi – intresse finns men fördomar kommer i vägen
Trots att Österbotten med Vasa i spetsen gärna vill profilera sig som energistad, så syns det inte i statistiken över sålda el- och gasbilar jämfört med resten av landet. Bristande information, långa avstånd och brist på begagnade bilar är några orsaker.
När det gäller antalet sålda el- och gasbilar ligger Södra Österbotten, Kajanaland och Lappland i botten av tabellen. Men inte heller svenska Österbotten kan stoltsera med alldeles bra siffror.
- Vi håller ändå tidtabellen nationellt i enlighet med de målsättningar som staten har satt upp. Målet är 50 000 gasfordon och 200 000 elfordon fram till år 2030, säger Johan Saarela, utvecklingsingenjör vid Stormossen.
Bristen på begagnade bilar är ett hinder
En stor orsak till varför intresset för bilar med alternativa drivmedel är så moderat, är att begagnade bilars andel på marknaden är så liten.
Enligt bilförsäljare i olika bilaffärer i Vasa är förklaringen naturlig. Det har helt enkelt sålts så pass få nya bilar hittills. Så för att köra miljövänligt måste man vara lite av en pionjär.
Enligt Johan Saarela påverkar också fördomar mot biogasen användningsgraden. Det finns en rädsla för hur biogasen fungerar och bör hanteras.
- Många är intresserade och ser miljönyttan. De tycker att det är bra att vi gör något regionalt, håller pengarna här, men de oroar sig över de långa sträckorna mellan tankningsstationerna.
Han påpekar också att biogasbilen även har en bensin- eller dieseltank som möjliggör körning med traditionellt bränsle vid behov.
När det gäller elbilar så uppfattas de som dyra, vilket de till viss del ännu är. Men priserna på elbilarna kommer hela tiden neråt, samtidigt som räckvidden ökar.
- De elbilar vi har haft har sålt ganska snabbt, så de är nog eftertraktade, men utbudet på begagnade sidan är mindre, säger bilförsäljare Jere Lähdemäki.
Enligt honom är deras försäljning av bilar alternativa drivmedel liten, den utgör endast 3-5 procent av helhetsförsäljningen.
Skillnaden mellan hybrid, el och biogasbil
Bland de miljövänliga fordonsalternativen är hybriden överlägset det mest populära alternativet för tillfället.
- Orsaken är den låga tröskeln för konsumenten. Det är lätt att välja hybriden framom elbil eller biogasbil, säger Lähdemäki.
Samtidigt tillägger han att hybriden är något av en mellanmodell som nog i långa loppet kommer att minska i popularitet.
Elbilens nackdel förutom priset och laddningstiden är också den belastning som uppstår i samband med tillverkningen av såväl bilen som elektriciteten.
Trots det är den allmänna opinionen hos bilförsäljarna att elbilens andel kommer att öka.
Biogas produceras av avfall och är därmed det mest miljövänliga alternativet. Men så länge det är långt mellan tankningsstationerna uppfattas biogas som besvärligt.
Ett annat stort problem med biogasbilarna är att de kräver service en gång i året eller med 15 000 km mellanrum, medan det för vanliga bilar är det dubbla.
Elbilarnas servicekostnader är däremot väldigt låga, förutsatt att inget större händer med batteriet.
- I Österbotten är avstånden långa, därför behövs diesel- och bensinbilar ännu. De kommer inte att försvinna ännu på ett tag, säger bilförsäljare Rasmus Lönnqvist.
Service och nya modeller
Köper man en ny el- eller biogasbil så är det på försäljarens ansvar att erbjuda service. Priset kan vara högre men det sparar man in på annat sätt.
- Serviceintervallen på gasbilar är hälften kortare än på vanliga bilar, men utgiften sparar man in i och med lägre bränslekostnader i stället, säger Niklas Lövmark, verkstadschef.
Nya modeller kommer i allt större mängd, åtminstone om man håller sig till de större bilmärkena på marknaden.
Bristen på begagnade är fortfarande ett problem, och väljer man att importera en begagnad själv så bör man se till att det finns service för just det märket.
Det är också viktigt att komma ihåg att bilarna i Europa inte nödvändigtvis är designade för våra vintrar.
- Man ska söka efter en som är såld som ny i Finland, så att den är anpassad för vårt kalla klimat, säger bilförsäljare Jere Lähdemäki.
Artikeln skriven av Sebastian Björklund