Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Kassabetjäning och kontanter ett minne blott vid Aktias kontor i Ingå

Från 2019
Ett bankhus i Ingå kyrkby som tillhör Aktia.
Bildtext Vid Ingås Aktiakontor finns inte längre kassatjänster eller kontanter.
Bild: Marica Hildén / Yle

Från och med maj erbjuder Aktias kontor i kyrkbyn i Ingå inte längre kassatjänster eller besök utan tidsbokning. Kontoret hanterar inte heller längre kontanter.

Orsaken till beslutet är att kontorens roll har förändrats. Endast en mycket liten del av kunderna använder kassa- och spontantjänster regelbundet, berättar Camilla Karlberg, regiondirektör vid Aktia.

- Nittionio procent av vår kundtjänst i kontoren är finansiell rådgivning, det är vad kunderna önskar av oss, säger hon.

Därför har de vid Ingås kontor valt att minska kassa- och spontantjänsterna. På så sätt har personalen mer tid för att betjäna kunder via tidsbeställning på kontoret eller via andra kanaler, förklarar Karlberg.

Viidenkymmenen euron seteleitä
Bildtext Det går inte längre att få tag på kontanter inne på kontoret.
Bild: Henrietta Hassinen / Yle

Personlig kundservice erbjuds per telefon under vardagar.

Utanför Ingås kontor finns en bankomat där man kan lyfta och även sätta in pengar på kontot.

Kontoret på Köpmansgatan i Karis erbjuder fortfarande kassatjänster mellan klockan 10 och 13. Man kan även boka tid till Ingås kontor för rådgivning om man känner sig orolig, säger Karlberg.

- Användningen av digitala kanaler är allt vanligare i alla åldersgrupper.

I slutet av fjolåret inledde Aktia ett försök med hemleverans av kontanter. Ingå var en av orterna som var med i försöket.

Karlberg berättar att banken nu avslutat försöket. Inget slutgiltigt beslut gällande en fortsättning har fattats, utan man undersöker resultaten och utreder möjligheten till kontanter per post i framtiden.

Diskussion om artikeln