Så mycket satsar partierna på Facebookreklam inför EU-valet – SFP bland topparna
Samlingspartiet, SDP och SFP satsar mest på annonser på Facebook inför EU-valet. Vi granskade uppgifter som inte varit tillgängliga tidigare.
Svenska Yle har sammanställt hur mycket partierna – inklusive kandidater, lokalavdelningar, kretsar och medlemsföreningar – satsat på Facebookreklam under EU-valsslutspurten. De ungefärliga annonskostnaderna visar hur partierna valt att prioritera Facebook som påverkanskanal.
Samlingspartiet har betalat några tusenlappar mer för annonsering än SDP, båda kring 40 000 euro.
SFP kommer på tredje plats med 15 000 euro. Ändå är SFP:s satsning på Facebook betydligt större än Centern, De Gröna, Vänsterförbundet och Sannfinländarna. Vi analyserar skillnaderna närmare längre ned i artikeln.
Med hjälp av Facebookannonser kan kandidaterna köpa synlighet i väljares flöden. Kandidaterna kan också rikta sina annonser till specifika målgrupper, till exempel utgående från ålder, hemort och intressen – alltså till personer som kan tänkas vara speciellt mottagliga för deras budskap.
Öppnade upp efter kritikstorm
Finländska partier har den senaste månaden satsat sammanlagt åtminstone 130 000 euro på annonser på Facebook, visar färska uppgifter från det sociala nätverkets webbplats.
Kim Strandberg, akademiforskare och docent i statsvetenskap vid Åbo Akademi i Vasa, är nöjd över att Facebook satsar mer på öppenhet.
– Transparens är ett grundvärde i demokratin. Det här är absolut ett steg i rätt riktning.
– I efterdyningarna av Cambridge Analytica-skandalen har de förstås blivit rädda att folk ska tro att de döljer något, säger Strandberg.
SFP satsar klart mer än sitt väljarstöd. De har prioriterat Facebook mycket, verkar det som.
Kim Strandberg
Så gjorde vi granskningen
Centern glidit ned på listan
Statsvetaren Kim Strandberg är inte överraskad över att Samlingspartiet och SDP toppar listan. SFP:s tredje plats förvånar honom däremot.
– SFP satsar klart mer än sitt väljarstöd. De har prioriterat Facebook mycket, verkar det som. Säkerligen har de identifierat att det är en effektiv kanal för dem, säger Strandberg.
Han hajar till då han får syn på Centerns fjärde plats i Svenska Yles granskning: 10 000 euro i annonskostnader är bara ungefär en fjärdedel av vad SDP och Samlingspartiet satsar per parti. Det tyder på att Centern inte riktigt prioriterat EU-valet, menar han.
– De kanske håller låg profil, givet resultatet i riksdagsvalet. Men det är förvånande eftersom de gamla tre stora partierna – Samlingspartiet, Socialdemokraterna och Centern – brukar satsa mest, säger Strandberg.
Parti | Annonskostnader (euro) | Annonser (antal) | Kandidater (antal) | Kostnad per kandidat (euro) |
Saml | 45 000 | 1 186 | 20 | 2 250 |
SDP | 39 000 | 395 | 20 | 1 950 |
SFP | 15 000 | 675 | 20 | 750 |
C | 10 000 | 159 | 20 | 500 |
Gröna | 7 000 | 75 | 20 | 350 |
Vf | 6 000 | 52 | 20 | 300 |
Sannf | 6 000 | 90 | 20 | 300 |
KD | 2 000 | 18 | 20 | 100 |
Pir | 600 | 2 | 13 | 46 |
STL | 500 | 6 | 20 | 25 |
Fem | 200 | 5 | 3 | 67 |
Lib | 100 | 3 | 7 | 14 |
Känslor ger gratis synlighet
Sannfinländarna har inte heller satsat särskilt mycket på Facebookreklam, omkring 5 700 euro. Flera av partiets inlägg verkar ändå ha fått stor spridning.
– Det är möjligt om innehållet är känsloladdat. Det kan gynna Facebooks algoritm som gör bedömningen att innehållet intresserar många, säger Petro Poutanen, expert på kommunikation och påverkan.
För Facebookinlägg som inte skiljer sig från mängden måste man köpa synlighet i form av reklamutrymme för att inlägget ska synas i många väljares flöden, påpekar han. Redan några hundra euro ger mycket synlighet.
– Det är ett kostnadseffektivt sätt att få många att se budskapet. Reklam ute på stan är mycket dyrare, konstaterar Poutanen.
På sociala medier så kan man nå tusentals eller tiotusentals människor på en dag
Petro Poutanen
Kampanjpengar måste synliggöras
En SFP-kandidat sticker ut i vår sammanställning. Kandidaten har under den senaste månaden betalat för drygt 350 olika annonser, flera av dem nästan identiska. Syftet är uppenbarligen att med små nyansskillnader skräddarsy budskapet och på det sättet försöka nå olika målgrupper så effektivt som möjligt.
PR-experten Petro Poutanen tror att politisk reklam på nätet kommer att bli ännu vanligare i framtiden. I kampanjarbete är sociala medier ett effektivt verktyg.
– På ett torg kan en kandidat möta 200 människor på en dag. Men på sociala medier så kan man nå tusentals eller tiotusentals människor på en dag, säger Poutanen.
Därför är det viktigt att kritiskt granska den reklam vi ser på Facebook och i andra sociala medier.
– Det hör till demokrati att folk ska kunna bilda sig en uppfattning om partiernas styrkeförhållanden i samband med påverkanskampanjer, säger Poutanen.
Riktad politisk reklam under lupp
Inför riksdagsvalet granskade Svenska Yle hur politiker riktade sina annonser på sociala medier. Vi kunde bland annat visa att kandidater drog nytta av den synlighet som andra politiker, företag och organisationer skapat.
Vi förklarade också hur det går till när politiker skräddarsyr och riktar politisk reklam på sociala medier.