Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Välkommen till stjärnfabriken där framtidens finländska artister utbildas

Från 2019
Mia Kemppainen och Fredi Lundén poserar.
Bildtext Mia Kemppainen och Fredi Lundén var inkallade som experter på musikexport.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

Den finländska musikexporten är bred och täcker allt från klassisk musik till heavy, pop och jazz. Trots duktiga låtskrivare och engagerade producenter har listplaceringarna ändå varit få. Hur ska fler finländska artister nå ut i världen? Och vad kan sångaren och artisten Mia Kemppainen och managern Fredi Lundén ge alla hoppfulla unga talanger?

Förväntansfulla unga låtskrivare och artister har samlats på klubben G Livelab på Georgsgatan i Helsingfors. Snart stundar visdomsord av musikproffs som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter och knep. Hur undviker du som blivande artist misstaget att skriva på ett slavkontrakt? Hur lär du dig att navigera i musikbranschen där falska förväntningar och fagra löften tyvärr är alltför vanliga och där du dessutom förväntas ha koll på management, ekonomi och marknadsföring.

- Jag har 25 % kvar av min själ, resten har jag sålt

― Musikern och låtskrivaren Mia Kemppainen
Musikklubben G Livelab på Georgsgatan i Helsingfors
Bildtext På G Livelab träffas framstidens stjärnor.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

Hjälp och stöd

Tack och lov finns det experter som kommer till undsättning när det egna kunnandet tryter, lugnar Finlands Musikers Förbunds ordförande Ahti Vänttinen, som är arrangör för denna tillställning.

- Ingen ska behöva gå tomhänt härifrån, säger han och introducerar Kaisa Rönkkö och Riku Salomaa från Music Finland som har i uppgift att understöda finsk musikexport.

Ca 100 unga musiker och låtskrivare har anlänt till G Livelab.
Bildtext Lee Angel tar del av vad Music Finland har att erbjuda.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

Kaisa Rönkkö börjar berätta om Music Finlands aktuella satsning som på finska bär namnet Vientiartistijalostamo och som i praktiken innebär ett skolningsprogram för tio utvalda artister. Från september till maj får de tio lyckligt lottade hjälp med det mesta som en ung artist behöver kunna för att bli en internationell stjärna.

På programmet står föreläsningar i hur man skapar ett brand, hur man långsiktigt bygger upp en karriär och vilken rollfördelningen är bland artistens medhjälpare. Men därutöver handlar det också om att skriva låtar, jobba i studio eller fila på scenframträdandet.

Inte upprepa andras misstag

Kaisa Rönkkö är övertygad om att det bland finländska artister finns både talang och en stark vilja att slå sig fram, men i musikbranschen idag behövs det också kontakter och knep... och det är där som Music Finlands specialkunnande kommer in i bilden.

Riku Salomaa jobbar på Music Finland.
Bildtext Riku Salomaa ansvarar för internationella satsningar på Music Finland.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

- Vi kan lära oss av andras misstag och utnyttja befintliga kontakter, säger Riku Salomaa och nämner Paul Spraggon som sköter Adeles juridiska ärenden och som nu lovat medverka i detta skolningsprogram.

Publiken lyssnar andäktigt, även om deltagarantalet till höstens stjärnklass är begränsat och många inte ens har för avsikt att lämna in en ansökan (ansökningstiden pågår fram till den 2/6), utan endast kommit för att lyssna på musikexperterna som tar vid efter att Riku Salomaa talat färdigt.

Sångaren Mia Kemppainen står på scenen.
Bildtext Mia Kemppainen delar med sig av sina erfarenheter.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

- Jag har 25 % kvar av min själ, resten har jag sålt, säger musikern och låtskrivaren Mia Kemppainen och framkallar ett rungande skratt i salen.

Vad unga artister bör veta

Mia Kemppainen berättar om sina erfarenheter som ung artist i bandet LCMDF och om hur lättvindigt hon tecknade på skivkontrakt utan att begripa sig på innehåll eller juridiska klausuler.

Det är kunskap och erfarenheter av det här slaget som unga artister har nytta av, när de själva erbjuds ett kontrakt som skivbolaget utmålar som en unik chans, men som i värsta fall kan ödelägga hela karriären.

- Vem vill inte stoltsera med ett skivkontrakt och äta sushi varje dag, men om du saknar kunskap och inte vet vad du samtyckt till, så förlorar du fort kontrollen över din musik och din karriär, säger Mia Kemppainen och poängterar hur viktigt det också är med magkänsla i den här branschen.

Sångaren Mia Kemppainen står på scenen tillsammans med Fredi Lundén och Felix Zenger.
Bildtext Samlad musikexpertis på G Livelab.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

- Om någon framlägger orealistiska löften som du genast genomskådar eller lurar dig på något annat sätt - ja, då är det dags att avsluta samarbetet, säger Mia Kemppainen och tillägger att hon lärt sig sin läxa, men att priset varit högt ibland, liksom den även varit för beatboxaren Felix Zenger eller managern Fredi Lundén som flankerar henne på scenen.

Snart ska Mia, Felix och Fredi dela med sig av sin erfarenheter i mindre grupper till kunskapstörstande deltagare, så som sångaren Lee Angel som kommit till G Livelab för att få råd hur man skapar kontakter och hur man håller glöden vid liv när själva musiken hotas av tusen andra saker som också hör till artisteriet.

Sångaren Lee Angel på Lilla Robertsgatan i Helsingfors.
Bildtext Lee Angel söker råd och kontakter.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

- Såna här tillställningar ger hopp! Man träffar andra i samma situation och knyter värdefulla kontakter, säger Lee Angel som efter 20 år i branschen lärt sig att det även krävs hårt arbete och en smula tur för att lyckas.

Vägen till framgång är lång och snårig, men så väl arrangörerna som deltagarna verkar vara överens om att framgången inte stupar på bristande talang eller svag arbetsmoral.

- Det som ytterligare behövs är samarbete och kunskap, vidhåller artisten och låtskrivaren Elisabeth Ehrnrooth som i likhet med Lee Angel är lite tagen över den varma och inkluderande stämningen som tillställningen hittills bjudit på.

Sångaren och låtskrivaren Elisabeth Ehrnrooth
Bildtext Elisabeth Ehrnrooth är nöjd över infotillfället.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

Ett splittrat fält

Det räcker alltså inte längre med talang och benhård vilja. Idag behövs det också samarbetspartners, kunskap om management och PR och en uttalad musikalisk vision, som i synnerhet för unga artister kan vålla problem. Hurdan musik vill jag göra? Hur kommer min originalitet till sin rätt?

Elisabeth Ehrnrooth känner igen frågorna och säger att hon via de nya kontakterna på G Livelab hoppas få hjälp med att utkristallisera det hon i musikväg vill åstadkomma.

- Man måste ha koll på vart man är på väg. I dagens läge måste man veta vad man vill - förutom att man behöver bra låtar, ett stöttande team och samarbetspartners som kan ta ens vision ytterligare ett steg vidare.

Ca 100 unga musiker och låtskrivare har anlänt till G Livelab.
Bildtext Ca 100 unga musiker och låtskrivare, bland dem Elisabeth Ehrnrooth har anlänt till G Livelab.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

Det finns mycket som Elisbeth Ehrnrooth måste göra för att förverkliga sin vision, men trots att arbetsbördan är stor och drömmen kantas av en massa frågetecken, så tröstar hon sig ändå med att det dagliga kreativa arbetet med musiken motiverar henne att fortsätta.

- Man måste njuta av det man gör och försöka balansera mellan de olika rollerna som en artist idag måste behärska. I ena stunden ska man vara kreativ som låtskrivare och i följande stund ha koll på kontrakt och nätverk.

De splittrade fältet och de många frågorna kan göra en yr, tillägger Elisabeth Ehrnrooth, men allt behöver en ung artist inte behärska och med ett fungerande team i ryggen eller en mentor som kan avråda en från att fatta oöverlagda beslut, besparas förhoppningsvis Elisbeth Ehrnrooth eller Lee Angel från samma misstag som t.ex. Mia Kemppainen begick under sin tidiga karriär.

Sångaren Mia Kemppainen backstage.
Bildtext Många ville höra Mia Kemppainen berätta om sin musikkarriär.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

En vetgirig publik

Sångaren Mia Kemppainen och Isac Elliots manager och pappa Fredi Lundén ser en aningen trötta ut efter den timslånga sessionen, där de svarat på frågor och delat med sig av sina bästa tips.

- Musikbranschen är en djungel. Hur ska man komma fram? Hur ska man hitta de rätta människorna? Hur ska man få sin musik hörd?

Frågorna är många, säger Fredi Lundén, men det finns inga rätta eller entydiga svar. Det viktigaste är att man håller diskussionen vid liv och pekar på olika möjligheter, eftersom artister är olika och har olika behov.

Mia Kemppainen och Fredi Lundén samtalar.
Bildtext Mia Kemppainen och Fredi Lundén samtalar.
Bild: Frida Lönnroos/YLE

Ingen blir världsstjärna över en natt och därför borde vi också lära oss tålmodighet, säger Mia Kemppainen och avser unga artister som stirrat sig blinda på Instagramkonton med miljonföljare eller redaktörer som blir rastlösa om Almas skiva inte utkommer vid utlovad tidpunkt.

- Det tar tid att bygga upp en karriär och vägarna till framgång kan se ut på väldigt många sätt.

Fredi Lundén håller med Mia Kemppainen och tillägger att de nordiska länderna fått ett försprång i musikbranschen för att finländarna enögt bevakat sina egna intressen och inte ens delat med sig av sitt kunnande till sina egna landsmän.

- Det är dumt och kortsynt. Istället borde vi sprida vår kunskap. Det är ju därför jag och Mia sitter här just idag, beredda att svara på unga artisters frågor så gott vi kan.

Diskussion om artikeln