Ryskt bolag kritiseras för "femininitetskampanj" – kvinnliga anställda får mer betalt om de klär sig i kort kjol
Den ryska aluminiumtillverkaren Tatprof kritiseras för att ha erbjudit sina kvinnliga anställda mer pengar om de klär sig i kjol eller klänning på arbetsplatsen.
De kvinnliga anställda får 100 rubel, vilket motsvarar ungefär 1,40 euro, om de har på sig klänning eller kjol som inte sträcker sig längre ner än "fem centimeter ovanför knät".
En talesperson uppger för den ryska radiokanalen Govorit Moskva att de ville "lysa upp arbetsdagarna".
- Vårt team består till 70 procent av män. De här kampanjerna hjälper oss koppla av, vila. Det här är ett fantastiskt sätt att ena gänget, säger talespersonen.
- Många kvinnor tar automatiskt på sig byxor till arbetet och därför hoppas vi att vår kampanj ska göra damerna medvetna och tillåta dom att känna sin femininitet och charm när de väljer att klä sig i kjol eller klänning.
Företaget förnekar anklagelser om sexism och uppger att 60 kvinnor tagit del av kampanjen.
Armhävningstävling för männen
Företaget fungerade som leverantör för de olympiska vinterspelen i Sotji 2014 och världsmästerskapet i fotboll 2018.
I juni har man redan planerat ordna andra "femininitetsevenemang", bland annat en tävling för att avgöra vem som är snabbast på att tillaga dumplings.
Enligt Anastasia Kirillova på företagets interna kommunikationsavdelning härstammar idén från företagets vd Sergei Rachkov.
- Han är väldigt orolig för att blanda ihop olika könsroller, säger hon till lokala medier.
Hon fortsätter med att säga att han vill "bevara den kvinnliga essensen hos varje kvinnlig anställd på företaget".
För männen ordnas också kampanjer och evenemang. För en vecka sedan ordnade företaget en armhävningstävling.
På sociala medier rasar användarna och kallar företagets kampanjer för något som "hör hemma på medeltiden".
Källor: BBC