Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Så här ser det ut i de halvfärdiga Västmetrotunnlarna - "Speciellt att bygga en station mitt i naturen"

Från 2019
Uppdaterad 05.06.2019 12:20.
Perrongen är nästan klar på Finno metrostation - enligt tidtabellen ska hela stationen vara färdig 2023 - Spela upp på Arenan

Finno metrostation är den första stationen i Västmetrons andra del som ska vara färdig 2023. Byggarbetet har gått bra och hittills har både tidtabellen och budgeten hållit. Än så länge finns det väldigt lite övrig bebyggelse vid stationen.

Västmetrons andra del ska löpa från Mattby till Stensvik. År 2023 ska fem nya stationer stå klara: Finno, Kaitans, Sökö, Esboviken och Stensvik. Hela projektet uppskattas kosta 1 159 miljoner euro.

- Tidtabellen och budgeten har hållit, säger Claes Stigzelius, platschef för bygget i Finno.

Nu pågår arbetet med stationens perrong. Det enda som saknas från den är ett nedsänkt tak för teknik samt alla ytelement, såsom stenbeläggning, bänkar och sopkorgar.

- När perrongen är klar ska vi börja jobba med schakten upp till markytan, som vi sedan installerar hissar och rulltrappor i, säger Stigzelius.

Finno metro station bygge
Bildtext Så här ser perrongen ut just nu.
Bild: yle/Vincent Holmberg

Finnobyggen stöter på patrull

- Vissa delar av berget har varit i dåligt skick, så att vi tvingats stärka det, berättar Stigzelius.

Han säger att Finno ändå skiljer sig från andra områden som har eller kommer att få en metrostation.

- Det är lite speciellt att vi bygger en metrostation här där det inte bor några människor. Det är mitt i naturen, bredvid ett fågelskyddsområde.

Esbo har planerat en stadsdel för 17 000 invånare i Finno.

- Men nu har stadsplanen överklagats, så det är möjligt att det inte finns så många byggnader här när stationen står klar, säger Stigzelius.

Han säger att det ändå inte påverkar byggandet.

- Vi vet ju att stationen kommer att tas i bruk förr eller senare.

Bild på varifrån metron kommer komma från i Finnos metro station.
Bildtext Här är själva spårtunneln. Spåren läggs först när stationen står klar.
Bild: Yle/Vincent Holmberg