Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Nu kommer stadscyklarna till Borgå - så här använder du dem!

Från 2019
Man på orange cykel.
Bildtext Biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz testar de nya lånecyklarna.
Bild: Yle / Fredrika Lindholm

Från och med den här veckan kan man börja använda Borgås nya stadscyklar. Vi har tagit reda på hur man använder dem, steg för steg.

Biträdande stadsdirektör Fredrick von Schoultz säger att stadscyklarna behövs i Borgå delvis på grund av stadens miljömål.

- Vi vet att privatbilismen är populär i Borgå och får vi folk att använda cyklar just för de korta sträckorna så är det en miljögärning. Plus att det också är bra för människornas välmående att få röra på sig, säger von Schoultz.

Orange lånecykel med en bricka som visar att den heter Ida.
Bildtext Alla cyklar har egna namn så att man lätt kan identifiera dem.
Bild: Yle / Fredrika Lindholm

Avgifterna varierar beroende på användning

Då du använder cyklarna kan du antingen betala enligt användning eller en månadsavgift.

- Använder du till exempel en cykel i en timme kostar det två euro och har du den i tolv timmar så kostar det tio euro. Vill man kan man också köpa ett medlemskap som kostar nio euro i månaden och då får man cykla hur många under en timmes turer som helst, förklarar von Schoultz.

Så här använder du en stadscykel i Borgå

1. Ladda ner appen Donkey Republic.
2. Registrera dig via din e-post. (I det här skedet lägger du också in uppgifter om vilket betalkort du vill använda.)
3. Gå till den cykelstation som är närmast din egen position (den ser du via appen) och ställ dig bredvid en cykel med appen öppen och tryck på knappen “Unlock” som gör att cykellåset öppnas.
4. Börja cykla!
5. Då du är nära en station så kommer det att finnas en knapp tillgänglig på appen där det står “End rent”. Vill du avsluta din cykeltur så trycker du på den och då är det bara att låsa fast cykeln i ställningen igen, manuellt denna gång. Då du tryckt på knappen kommer du också att se hur mycket cykelturen kostat. Summan debiteras sedan automatiskt från det betalkort du registrerat.

Överkurs: Vill du använda cykeln en längre tid kan du också låsa den tillfälligt utan att din uthyrning avslutas. Då kan du trycka på knappen “Lock” och låsa den på valfritt ställe.

Första året en pilot

I år kommer det att finnas 60 cyklar och 21 cykelstationer i Borgå.

- Det första året är helt klart en pilot där vi följer med efterfrågan och samtidigt utreder var cykelstationerna borde vara, säger von Schoultz.

Sedan gör man potentiella ändringar i systemet nästa år baserat på den informationen man samlat in.

Två orange cyklar står på ett torg.
Bildtext Cyklarna har pakethållare både på fram- och baksidan.
Bild: Yle / Fredrika Lindholm

60 cyklar och 21 stationer

Staden betalar 30 000 euro per säsong för cyklarna som är 60 till antalet och de kommer att placeras ut på 21 olika stationer i Borgå.

- De kommer att finnas på en massa olika ställen här i centrum men också lite utanför, till exempel i Haiko, i Vårberga och i Gammelbacka.

von Schoultz säger att Borgå är en perfekt cykelstad på grund av dess täta samhällsstruktur.

- Man kan bra röra sig inom hela det bebyggda området i Borgå med cykel, säger von Schoultz.

En kvinna och man cyklar på orange cyklar med matchande hjälmar.
Bildtext Trots de fina hjälmarna på bilden så måste man ha med sig en egen hjälm då man använder en lånecykel.
Bild: Yle / Fredrika Lindholm

Flyttas två gånger i veckan

Om cyklarna blir ojämnt fördelade under användningen så finns det också en lösning. De flyttas nämligen två gånger i veckan.

Men von Schoultz påpekar också att cyklarnas fördelning är ett av sätten man kommer att använda för att till nästa år få reda på var det finns behov att till exempel fler cyklar eller större stationer.

Han oroar sig inte heller för risken att någon skulle få för sig att slänga en cykel i ån.

- I och med att man registrerar sig i appen och matar in sitt betalkort så vet systemet vem som använt cyklarna och när. Det gör att man vet vem som är ansvarig för dådet, säger von Schoultz.

Elsparkcyklar i framtiden?

Förutom lånecyklar så har också elsparkcyklar blivit en trend i större städer i Europa.

Det är inte aktuellt i Borgå just nu, men von Schoultz förhåller sig ändå positiv till alternativet.

- Är det en trend som håller i sig så kommer vi säkert i något skede också att se dem i Borgå, säger han glatt.

Fyra elsparkcyklar parkerade på trottoaren intill ett övergångsställe.
Bildtext Fortsätter trenden med elsparkcyklar kan också de bli en vanlig syn i Borgå i framtiden.
Bild: Yle/Linda Söderlund

Diskussion om artikeln