Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Vinylskivan har gjort en osannolik comeback - men låter den bättre än cd:n?

Från 2019
Uppdaterad 01.07.2019 10:38.
En bärbar skivspelare
Bildtext Vad lockar med vinyl? Många saker, om man frågar experterna.
Bild: Eila Haikarainen

Vinylskivan har gjort en osannolik comeback.

- Men låter den bättre än cd:n?

Vinylmarknaden går het, trots att LP-skivan lanserades redan på fyrtiotalet och vi i dag kan hitta nästan all musik vi drömmer om med några snabba klick på nätet. Den här artikeln är en del i en miniserie om den så kallade vinylboomen.

- Är det bättre ljud i vinyler…?

Jag hinner knappt avsluta meningen innan Uffe Enberg utbrister:

- Absolut! Det är ett 100 procent säkert faktum!

Vinylboomen är också ett faktum. Efter tio år av tillväxt har vinylskivan i Danmark gått om försäljningen av cd:n. I Finland är trenden densamma men cd:n är ännu klart mer populär.

Vinylen på uppgång

De som streamar sin musik fattar kanske inte varför i hela fridens namn man skulle besvära sig till skivbutiken när man får hem samma musik bara med att trycka på en knapp på mobilen, för en bråkdel av priset.

Ulf Enberg
Bildtext Uffe Enberg är både inspelningstekniker och musiker
Bild: Yle

Men det gör Uffe Enberg, gitarrist i Paul Oxley´s Unit. Han driver också en inspelningsstudio i Ekenäs och för honom är skillnaden mellan en vinylskiva och ett digitalt ljud som skillnaden mellan natt och dag.

- Ljudet är klart bättre i en analog produkt, säger Enberg.

Analog betyder band och LP, medan digitalt betyder streaming och cd. Det är två skilda teknologier. Det som gör skillnaden för lyssnaren är det som kommer ur högtalarna.

Det ljuvliga ljudet

Ljudet i digital musik är mer komprimerat, packat. LP-skivan har en större dynamik, mer nyanser.

- Det betyder att man hör pauser och crescendon tydligare, säger Uffe Enberg.

Sedan kommer mer känslomässiga argument.

- När man hör hur LP:n sprakar och knastrar minns man kanske festen då skivan spelades och någon råkade spilla sin drink över skivspelaren, skrattar Uffe Enberg.

skivspelare
Bild: Pekka Palmgren / Yle

A man´s world

Jag bekänner: musik är min passion. Sedan ung pojke har jag handlat skivor, lyssnat och ivrigt studerat informationen som ofta följer med på konvoluten.

Det är svårt att förklara vad som får en att år efter år satsa stora summor på mera skivor när hyllan redan är sprängfylld med fin musik.

På Facebook finns ett otal grupper för vinylintresserade. På ett av gruppernas infoblad står det så här: ”Gruppen för alla som inte kan stoppa sig själva när det kommer till att samla på vinylskivor. ”

Ändå hör jag inte till dom ”värsta” samlarna. Det finns de som fyller hemmet med tusentals vinyler – ibland till makans förtret. Jag skriver makan - för det här är männens värld. Skivaffärernas kunder består oftast av yngre och äldre män. Ibland står fruarna och flickvännerna och väntar vid utgången och ser uttråkade ut.

Jag förstår bra att någon vill satsa 400 euro på en LP för att njuta av det perfekta soundet från 1950-talet

Den största finländska sajten heter Vinyylin vinguttajat (ungefär Vinylsnurrarna). Den har 12 000 medlemmar Jag frågade gruppens administratör om könsfördelningen: ungefär tio procent av vinylfantasterna är kvinnor.

Låten ändå huvudsaken

- Vinylen har aldrig varit borta, säger Måns Strömberg även känd som DJ Bunu.

- Det var bara ett marknadsföringstrix på 1990-talet att påstå att vinylen försvinner och cd:n tar över, hävdar Strömberg

Måns Strömberg
Bildtext Måns Strömberg alias DJ Bunu
Bild: Måns Strömberg

För honom är skivan, plattan, cd:n arbetsredskap. Hans populära söndagseftermiddagar i Radio Vega bygger helt och hållet på de breda kunskaper i musik som han samlat på sig under decenniernas lopp men teknologin är han mindre intresserad av.

- För mig är en bra låt en bra låt, säger han.

DJ Bunu medger att det finns klara skillnader mellan cd och LP, digitalt och analogt, men han vägrar rangordna dem.

- Det är många andra saker som avgör hur bra ljudet är, säger han.

Audiofila plattor för de riktiga ljudnördarna

I Uffe Enbergs studio är nästan hela kedjan analog. Inspelning och mixning sker analogt. I det sista skedet, när musiken skickas för att pressas till skiva omvandlas den till ettor och nollor, blir digital.

Om en kund vill att hans eller hennes musik är helt analog, så går det också bra enligt Enberg.

- Vi kan skicka masterbandet (den slutgiltiga musikaliska produkten) med buss till företaget som pressar vinyler, konstaterar Enberg.

Där plattorna pressas

Ett sådant företag finns i Tyskland, i den lilla staden Röbel/Müritz norr om Berlin. Johnny Sjöblom besökte fabriken för två år sedan och redan då gick pressarna heta.

Takten har inte mattats av. Bara i maj i år producerades 2,6 miljoner och man väntar sig pressa runt 28 miljoner skivor på hela året.

- Vinylerna kommer alltid att finnas kvar vid sidan av streamingen, som det långsamma alternativet, för den som har tid att sätta sig ner och lyssna, berättar Peter Runge, produktionschef.

De största beställarna kommer från Storbritannien, Tyskland och USA, men också till Skandinavien skeppar man vinyler härifrån.

En äkta audiofil

Jyrki Häyrinen är utbildad ljudtekniker och jobbar med Svenska Yles ljudmässigt mest krävande produktion: dokumentärer. Dessutom är han musikentusiast med en stor skivsamling och en stereoanläggning av högsta kvalitet.

- När du lyssnar på musik från 1950 och 1960-talet klår vinylerna cd:n med klar marginal. Det beror på att musiken då gjordes med gammal teknologi. Därför låter den bättre när den spelas upp med gammal teknologi, säger Häyrinen.

vinylskiva
Bild: Pekka Palmgren / Yle

Själv har jag inte varit så noga med vilket format jag lyssnar på eller hurudan pressning skivan har eller om den är en raritet. Men under den senaste tiden har jag blivit allt mer intresserad av ljudet, nyanserna och klangen.

- Faktum är att vi inte riktigt vet vad som skapade den typiska gamla klangen eftersom vinylskivor är hantverk. Hemligheterna med finjusteringar har gått till graven med de gamla mästarna som Rudy van Gelder, konstaterar Jyrki Häyrinen.

vinylskivor i hyllan
Bild: Pekka Palmgren / Yle

Jag - på väg in i vinylträsket?

Själv har jag nyligen uppgraderat min stereoanläggning och råkat komma över några LP:n som är originalutgåvor från 1960-talet. Nu låter bekanta artister bättre än någonsin. Frågan är vad som är nästa steg i jakten på det perfekta ljudet. Kommer jag att skaffa kablar för 2 000 euro? Kommer jag att ropa in Cannonball Adderleys album Somethin´Else från 1962 för 5000 euro?

Enligt ljudteknikern Häyrinen hör man skillnaden mellan cd och vinyl bättre ju bättre stereoanläggning man har.

- Jag förstår bra att någon vill satsa 400 euro på en LP för att njuta av det perfekta soundet från 1950-talet, säger Häyrinen.

Själv drar han gränsen vid cirka 60 euro.

Jag utförde nyligen ett experiment hemma med min fru, som gillar musik men som inte alls har varit intresserad av jakten på det perfekta ljudet.

Jag spelade upp stycken från en vinyl, en originalutgåva från 1965 (Stanley Turrentine: Joyride, inspelningstekniker: Rudy van Gelder).

Jag varvade den med samma album men uppspelad digitalt från Spotify.

Min frus kommentar:

- Nu förstår jag vad du talar om!

Pekka Palmgren med en vinylskiva
Bildtext Artikelförfattaren med en av hans favoriter
Bild: Yle