Nya arrangemang i Alskatvägens korsning i Brändö - trångt för cyklister
Natten mellan onsdag och torsdag togs nya tillfälliga trafikarrangemang i bruk i korsningen av Brändövägen och Alskatvägen i Vasa. För bilisterna blir det smidigare, medan cyklister och fotgängare får ta det verkligt försiktigt.
Den nya bron över Alskatvägen är gjuten men fortfarande är det tiotals meters gap mellan brolocket och marken, där ramperna upp till bron småningom ska vara. Nu leds Alskatvägen under bron och anslutningen till Brändö och Brändövägen har flyttat ett par hundra meter närmare Metviken.
Brändövägen gör nu en tvär sväng alldeles runt hörnet av bostadshusen som står närmast Alskatvägen. Det är verkligt trångt, särskilt för den lätta trafiken. Cykelvägen är på en några tiotal meter lång sträcka inte mer än en knapp meter bred, ställvis smalare än så.
- Det är fruktansvärt trångt, men det beror på att nu byggs den nya lättrafikleden längs Alskatvägen och den ska gå precis invid den nya bron, säger byggnadschef Jan-Ove Ingo vid Vasa stad.
Skyltar med uppmaningar till cyklisterna att leda cykeln förbi det smala stället har placerats ut, men olycksrisken är påtaglig, eftersom sikten runt hörnet dessutom är väldigt begränsad just där cykelvägen är som smalast.
När det första tillfälliga korsningsarrangemanget togs i bruk på platsen i vintras uppstod tidvis väldigt långa köer särskilt på morgnarna.
Nu hoppas man kunna undvika sådana problem, till exempel är grupperingsfilerna för att svänga mot Brändö långa i båda riktningarna, och de som kommer från Gerbyhållet kan svänga höger utan trafikljus.
De här arrangemangen kommer nu att vara i kraft till oktober. Då ska trafiken ledas upp på bron över Alskatvägen.
- Tidtabellen är otroligt tight, säger Jan-Ove Ingo.
Helt klart är hela korsningsprojektet först i september 2020. Då är också lättrafikledens underfart vid Bofinken förnyad, korsningen av Gerbyvägen och Alskatvägen är stängd och en ny bro för den lätta trafiken byggd över Alskatvägen vid Gerbyvägens södra ända.