Hoppa till huvudinnehåll

Östnyland

Den öppna marknaden för sotare har inte lett till stora förändringar i Östnyland: "Det var faktiskt mera problem tidigare"

Från 2019
Uppdaterad 04.07.2019 05:40.
Sotare förbereder sotning av skorsten genom att skjuta undan skyddstak av plåt.
Bildtext Arkivbild. I Östra Nyland har marknaden för sotare varit fri redan i tio år.
Bild: Mostphotos/Johan Bjurer

På måndagen upphörde distriktssotningen i hela Finland, vilket innebär att marknaden är öppen och det är upp till kunderna själva att söka och anställa en lämplig sotare. Tidigare hade räddningsverken ansvaret för att välja ut sotare och prisbestämma tjänsten för specifika områden.

Östra Nyland var indelat i sju distrikt och en sotare skötte om ett distrikt. Sedan 2011 har marknaden varit öppen i hela regionen, och antalet sotare har ökat med åtminstone det dubbla.

Enligt riskhanteringschef Tomi Pursiainen vid Östra Nylands räddningsverk ledde förändringen inte till några markanta skillnader.

- Det tog en stund för kunderna, företagen och räddningsverket att vänja sig vid det nya systemet. Kunderna sökte nya sotare och sotarna sökte en kundkrets, säger Pursiainen.

Man står framför brandbil.
Bildtext Riskhanteringschef Tomi Pursiainen.
Bild: Yle/Pontus Nyqvist

Mera kundrespons tidigare

Några direkta problem har enligt Pursiainen inte förekommit till följd av reformen, åtminstone ur räddningsverkets synvinkel.

Han säger att efter att regionen gick över till det nyare systemet har kundresponsen uteblivit.

- Det var faktiskt mera under distriktssotningstiden som vi hade problem med att kunderna inte fick tag på sotare och vi fick mycket respons av dem, säger han.

Responsen handlade dels om att den överenskomna tiden med sotaren inte hölls, eller att kunderna över huvud taget inte fick tag på distriktssotaren.

- De här två sakerna var kanske de mest vanliga reklamationerna vi fick, säger Pursiainen.

Kommunikationen bättre förr

Enligt Pursiainen var ändå kommunikationen och samarbetet mellan räddningsverket och sotare enklare när det fanns distriktssotare.

- Det var såklart enklare när det fanns färre sotare och vi visste att på det här stället finns den här distriktssotaren. Nu när marknaden är fri kommer och går företagarna och det finns också fler av dem till antalet, säger han.

Det var faktiskt mera under distriktssotningstiden som vi hade problem med att kunderna inte fick tag på sotare och vi fick mycket respons av dem.

― Riskhanteringschef Tomi Pursiainen.

Längre arbetsresor

Inte heller sotare Markku Lampinen kommer ihåg att det skulle ha skett några större förändringar när Östnyland gick över till den fria marknaden för sotare.

- Arbetet har förblivit det samma. Mest handlar det om att folk ringer från olika håll, så man är tvungen att koppla ihop jobben vid samma områden så att man inte behöver köra kors och tvärs, säger Lampinen.

Prisnivån ungefär den samma

Lampinen har varit verksam som sotare i trettio år. I Borgåtrakten har han jobbat i ungefär tio år, därutöver jobbar han också i exempelvis Askola och Borgnäs.

Han säger att priset för tjänsterna har hållit sig på ungefär samma nivå som innan lagförändringen.

- Priset har kanske stigit lite men det är svårt att säga om det beror på reformen eller något annat, säger Lampinen.

Yle/Tove Virta
Bildtext Arkivbild. Eldstaden och skorstenen ska sotas en gång om året. För fritidsbostäder gäller sotningen var tredje år.
Bild: Skorsten.

"Kunderna har bråttom"

Däremot har Lampinen märkt att kunderna har blivit allt mer otåliga, och verkar förvänta sig att sotaren ska fungera nästan som en taxitjänst.

- Det känns som att människor har så bråttom att de tycker att man omedelbart borde vara på väg till dem. Om man säger att det tar en vecka så är det för sent för då är de inte längre på semester, säger han.

Liksom prisnivån kan Lampinen inte avgöra om kundernas otålighet beror på förändringen gällande sotningstjänsterna eller om det har andra orsaker.

- Tidens anda är kanske sådan att ”jag behöver något nu så då måste jag få det nu”, säger Lampinen.

Lampinen önskar därför att kunderna skulle tänka på att anlita en sotare i god tid, helst någon vecka innan det är aktuellt.

- Det vore idealiskt, säger han.

Artikeln har uppdaterats 04.07.19 klockan 05.40. Tomi Pursiainen är riskhanteringschef och inte distriktschef.

Diskussion om artikeln