Juni rekordmånad för Wasaline - endast tack vare tätare avgångar får man över all frakt
Trots det kyliga och blåsiga sommarvädret noterar Wasaline igen rekordsiffror för trafiken över Kvarken. Samtidigt pågår arbetet med den efterlängtade nya färjan för fullt, den här veckan görs bassängtest för skrovet.
Peter Ståhlberg, vd för Wasaline, kallar juni månad fantastisk. Över 25 000 passagerare reste då med Wasa Express över Kvarken.
- Alla tiders rekord sedan trafikstarten, säger Ståhlberg.
Samtidigt har frakten ökat successivt så att man idag kunde frakta mer än det finns kapacitet till.
- Vi har svårt att få allt att rymmas med. Som tur har vi ju satt till fler resor, men vissa avgångar är nog fortsatt fullbokade fraktmässigt.
Ståhlberg syftar på att Wasa Express nu kör fyra avgångar istället för två på torsdagar, fredagar och lördagar.
För passagerarna har trivseln ökat i och med att man trafikerar oftare, säger Ståhlberg. Det blir inte fullt så trångt ombord som det annars har kunnat vara.
Det har varit lite kyligt och blåsigt de senaste veckorna, reser folk över Kvarken ändå?
- Vädret inverkar nog direkt, folk avvaktar och bokar sina resor senare. Men vi följer nog ändå ungefär samma takt på försäljningen som ifjol.
Allt fler svenskar
De fina försäljningssiffrorna beror enligt Ståhlberg till en del på att svenskarna nu på allvar har fått upp ögonen för Österbotten som resmål.
Särskilt bra säljer paketresor där besök på badhotellet Tropiclandia i Vasa eller nöjesparken Power Park i Alahärmä ingår.
De här produkterna sätter enligt Ståhlberg hela tiden nya rekord. I maj noterade man en ökning på nästan 300 procent för paketresorna till Power Park.
- Man ser nog att vi har slagit igenom i Sverige ganska ordentligt.
Bassängtest för nya färjans skrov
För Peter Ståhlberg själv slukar arbetet med den nya färjan nästan all tid. Den här veckan tillbringar han tid i Danmark för ett spännande led i arbetet.
- Det är första bassängtestet som ska göras för nya skrovet. Det handlar om att optimera vågbildning och resistens och sådana saker.
Samtidigt behöver man inom bolaget bakom Wasaline, NLC Ferry, nu på allvar börja skissa upp planer för hur den nya färjan ska användas, hur man ska sälja resorna, hur det nya bokningsystemet ska se ut och så vidare.
- Det är som att bygga upp ett nytt rederi med ett nytt koncept och ett nytt varumärke, säger Ståhlberg.
Därför finns nu behov av att anställa mer personal. En rekrytering har redan gjorts: Bolaget har fått en ny affärsutvecklingschef i korsholmaren Jennie Hinz. I höst kommer man enligt Ståhlberg att göra fler anställningar.
- Det är just för att vi behöver folk som tittar på framtiden och kan visualisera kring verksamheten för den nya färjan.
Artikeln är uppdaterad 5.7.2019 kl 9.07 med det korrekta passagerarantalet för juni månad.